10K voluit met gemiddelde hartslag rond omslagpunt?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Marjolijn40

10K voluit met gemiddelde hartslag rond omslagpunt?

Bericht door Marjolijn40 »

Hallo,

Sinds 1 april ben ik begonnen met het schema voor een hele marathon. Lekker begonnen, geen fysieke klachten maar ik loop te twijfelen over mijn hartslag/omslagpunt.
Ik heb mijn omslagpunt op 188 staan. Gemeten met de methode Stans vd Poel/Bob Boverman.
En bij de start had ik mijn 10k op 53 minuten staan.

Nu heb ik eigenlijk 2 vragen.

Twijfel over juiste weergave qua hartslag:
Ik heb een tomtom polshorloge met hartslagmeter. Bij de afstanden waar ik met een 'lage hartslag' (151-154) moet lopen, gebeurt het me erg vaak dat mijn hartslag zelfs boven de 163 uitkomt. Of dat hij na ongeveer 5 km ineens omhoog schiet en boven de 160 zit. Terwijl dit qua ademhaling absoluut niet zo voelt. De afgelopen tijd heb ik 's ochtends vroeg (06.15u) gelopen, waarbij het nog echt koud was en dacht dat mijn doorbloeding eventueel een rol speelde? Of hebben jullie nog een andere verklaring?

10k voluit met gemiddelde hartslag rond omslagpunt?:
Afgelopen week mocht ik mijn 10K voluit lopen. Ik ben hard van start gegaan, was verrast qua tijd op de 5 km. Hierdoor voldoende motivatie om de 2e helft goed vol te houden, en weinig verval te hebben. Dit lukte. Eindtijd 50 min. Zeker 3 min van mijn PR af. Hartslag/ademhaling vond ik de hele 10k best pittig, maar lukte toch om vol te houden. Vervolgens keek ik naar mijn gemiddelde hartslag en kwam ik uit op 166. Dit is voor mijn doen best 'laag'.
Ergens las ik dat je gemiddelde hartslag rond je omslagpunt moet zitten. Nou daar zit ik nog bijna 20 slagen bij vandaan!
Betekent dit dat ik dus nog harder kan lopen, ook al voelt dit nu nog niet zo? Is dit vooral mentaal?

Ik hoor graag hoe ik verder kan met deze 2 vragen.
Met sportieve groet,
Marjolijn Kelderman
RunningRob - Sportrusten

Re: 10K voluit met gemiddelde hartslag rond omslagpunt?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marjolijn,
Marjolijn40 schreef: 29 apr 2021, 10:55 en dacht dat mijn doorbloeding eventueel een rol speelde? Of hebben jullie nog een andere verklaring?
Het kan heel goed dat je horloge je hartslag niet goed op heeft gepikt. Als je vreemde pieken en dalen ziet dat duidt dit op een foutieve meetwaarde.
Vaak helpt het om hem toch wat strakker om te doen, ook al voelt het alsof hij toch al strak zit.
Marjolijn40 schreef: 29 apr 2021, 10:55 Betekent dit dat ik dus nog harder kan lopen, ook al voelt dit nu nog niet zo? Is dit vooral mentaal?
Dat zou kunnen, maar ik heb wel een paar opmerkingen: je moet wel even zeker weten dat de meetwaarde tijdens de 10k wel goed was..
Verder is de vraag: hoe voelen de trainingen op marathonhartslag? Voelen die gemakkelijk aan of moet je toch hard werken? In het eerste geval zou ik je omslagpunt niet lager instellen. Je kunt als controle nog even je tempo op lage marathonhartslag controleren, Komt dit tempo overeen met je marathontempo? https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie