Vrije wil?

Plaats reactie
Sjoerd van Haaren

Vrije wil?

Bericht door Sjoerd van Haaren »

Hoi Koen (of anderen die hier iets over willen zeggen),
Je beschrijft zelf het feit dat jij niet bepaalt wat je denkt als een van je grootste inzichten die meditatie je gegeven heeft.
Maar vind je geen beangstigende gedachte? Mij brengt het behoorlijk in de war: Als ik niet bepaal wat ik denk - maar die gedachten volledig voortkomen uit een complex samenspel van je genen, dingen die je eerder hebt meegemaakt en je omgeving, dan heb je dus eigenlijk geen vrije wil; iets wat tegenwoordig ook onderschreven wordt door de neurowetenschappen. De controlfreak in mij vindt dat geen prettig idee. Hoe kijk jij (of andere forumleden) hier tegenaan?
Koen - Sportrusten

Re: Vrije wil?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Sjoerd, als je zelf niet bepaalt wat je denkt en je denken bepaalt je handelen, dan is het nogal een beangstigende gedachte. Maar als je bewust bent dat je zelf niet bepaalt wat je denkt, maar dat je ook je handelen niet laat bepalen door je gedachten, is dat juist prachtig en bevrijdend. Middels meditatie oefen jij om je gedachten te observeren, zonder dat je er iets mee hoeft te doen. Dus de kennis dat alles vanzelf ontstaat en vergaat en dat je gedachtes ook vanzelf ontstaan en vergaan, vind ik juist een geruststellende gedachte. Als controlfreak is dat helemaal fijn, want je hebt zelf de touwtjes in handen of je iets doet met een gedachte of niet, want je beschouwt je gedachte in plaats van dat jij je gedachte bent.

Is dit een (geruststellend) antwoord op je vraag?

Gelijkmoedige groet,

Koen
Sjoerd van Haaren

Re: Vrije wil?

Bericht door Sjoerd van Haaren »

Zeker Koen, daar kan ik wat mee!

Dank!😄
Plaats reactie