trainingen voelen altijd zwaar

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Cora Gesell

trainingen voelen altijd zwaar

Bericht door Cora Gesell »

Hoi,
Na het 10 km schema gelopen te hebben, ben ik nu begonnen met het schema van de halve marathon. De trainingen voelen nu alleen veel zwaarder aan dan tijdens het 10 km schema. Ik moet in het begin van de training echt flink doorlopen om in de juiste hartslagzone te komen en daardoor voelt het al snel behoorlijk pittig en de hele training is best zwaar (kan niet geloven dat ik dat dan 21 km vol ga houden). Het lukt ook niet om in de hartslagzone te blijven. In het begin is deze te laag en na een tijdje weer te hoog. Het is wel zo dat ik gemiddeld altijd goed zit dan ;) Ik doe altijd wel de ademhalingsoefeningen. Inlopen doe ik ook wel maar geen kilometer(s). Gewoon tot ik er lekker in zit en dan start ik de training.
Kan het kloppen dat het schema zo zwaar voelt of doe ik iets verkeerd?
Groetjes Cora
RunningRob - Sportrusten

Re: trainingen voelen altijd zwaar

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Cora,

Het schema voor de halve wordt als pittig ervaren, zelfs zwaarder dan het schema voor de hele marathon, en de reden is dat je een halve veel dichter bij je omslagpunt kunt lopen dan een hele marathon.

Je hoeft overigens niet aan het begin van een training gelijk zo hard mogelijk te lopen om maar in de juiste zone te komen. Laat je hartslag rustig oplopen en als deze in de goede zone zit, probeer je hem hier te houden tot het einde van de training. Dat je gemiddeld dan iets te laag uitkomt is geen probleem. Wat ook helpt is aan het einde van het inlopen een paar stevige versnellingen te lopen. Dat zet je lichaam echt "aan" en je hartslag reageert dan ook wat sneller op het hogere tempo tijdens de kerntraining.

Verder is het zo:
Als voor jou uitlopen belangrijker is dan een toptijd, mag je het hele schema ook 5 slagen lager lopen. Dan loop je nog steeds een prima halve.

Blijde groet,
Rob
Cora Gesell

Re: trainingen voelen altijd zwaar

Bericht door Cora Gesell »

Hoi Rob,
Dank je wel voor je reactie.
Groetjes Cora
Plaats reactie