Nog wat vragen voor ik ga starten!

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Maartje Claessens

Nog wat vragen voor ik ga starten!

Bericht door Maartje Claessens »

Hallo,
Rond 31 december ga ik starten met het 100 dagen schema!

Ik heb er veel zin in, maar ik vind het ook spannend, vooral vanwege het heel andere trainen dan ik ooit gedaan heb (en ook vanwege een onwillige hamstringspier die maar niet over wil gaan...).
Maar voor dat ik ga beginnen heb ik nog een aantal vragen, bedankt vast voor jullie reactie!
(en bij voorbaat excuus voor het lange verhaal :D )
- Allereerst mijn omslagpunt: begin dit jaar heb ik een sporttest gedaan, alleen moest ik die voortijdig afbreken omdat ik ging hyper4.20 ventileren. Waarschijnlijk werd dit veroorzaakt door astma, ik kwam er een paar maanden later achter dat ik daar last van heb en het lopen gaat (met puf!) weer een stuk lekkerder. Uit de sporttest kwam een omslagpunt van 157, en in combi met mijn geschatte 10km tijd van 51-52 minuten geeft dat een marathon hartslag van 127/128. Dat is een hartslag die ik bij wijze van spreken al heb op de hoek van de straat, en bij die hartslag ga ik het niet redden om rond mijn geschatte tijd van 4.20 op de marathon (tempo 6.10 min/km) te lopen.
Morgen ga ik daarom de veldtest doen om te kijken wat daar uit komt, maar ik ben ook benieuwd of ik mijn omslagpunt kan halen uit mijn 10 km tijd + hartslag op de halve marathon? Die heb ik in 1.58.30 gelopen met een gem hartslag van 155 en als ik dan in het boek de hardloop revolutie kijk bij de halve marathon (met 10km tijd van 52') dan kom ik op een omslagpunt van 172. Dit zou een marathon hartslag van 142 geven, en daar kan ik dat tempo van 6.10 min/km denk ik goed bij lopen. Ik ben benieuwd of mijn rekenwerk klopt!

Dan nog wat makkelijkere vragen;-)
- Kan ik ipv de vogeltjeskijk training ook gaan zwemmen? En zo ja moet ik dan ook op mijn hartslag letten?
- Zijn de trainingen allemaal vlak, of kan ik bv van de intensieve trainingen ook een interval training maken? En moet ik dan met mijn gemiddelde hartslag op de aangegeven intensieve hartslag uitkomen, of alleen tijdens de tempo's?
- Zijn de trainingen incl in en uitlopen? Of komt dat er nog bij (vooral van belang bij de intensieve trainingen)?
- Hoe kan ik het eten wat ik tijdens de marathon moet gaan doen trainen?
- Mag ik trainingen als dat beter uitkomt ook op een andere dag doen / omdraaien?

Dat was het wel voor nu, alvast heel erg bedankt voor jullie reactie!

Groet, Maartje
RunningRob - Sportrusten

Re: Nog wat vragen voor ik ga starten!

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Maartje,
Maartje Claessens schreef: 17 dec 2021, 16:51 Ik ben benieuwd of mijn rekenwerk klopt!
Dat is prima gedaan! Ik gebruik soortgelijke methoden ook regelmatig als ik vragen van lopers krijg waarvan het vermoeden bestaat dat ze uitgaan van een verkeerd omslagpunt.
Maartje Claessens schreef: 17 dec 2021, 16:51 Kan ik ipv de vogeltjeskijk training ook gaan zwemmen?
Dan kan heel goed. Bij het vogels kijken let je niet op je hartslag, dus dat hoef je ook niet bij het zwemmen te doen. Bovendien kun je je "zwemhartslag" niet vergelijken met je "loophartslag" omdat dit heel andere bewegingen zijn.
Maartje Claessens schreef: 17 dec 2021, 16:51 kan ik bv van de intensieve trainingen ook een interval training maken?
Het schema gaat uit van een vlakke training, maar het is uiteraard prima om hier een interval van te maken. Ik doe mijn intervallen eigenlijk nooit op hartslag, omdat vooral bij korte intervallen je hartslag nog aan het oplopen is op het moment dat de afstand al klaar is. Dus wat ik doe is de intervallen altijd zo snel mogelijk, met als uitgangspunt dat de laatste interval in dezelfde tijd wordt gelopen als de eerste. Dit kun je uiteraard pas achteraf controleren maar geeft je wel een richting of je het goed doet of niet.
Maartje Claessens schreef: 17 dec 2021, 16:51 ijn de trainingen incl in en uitlopen?
Nee, dus eerst even warmlopen voordat je aan de training begint. Dit is uiteraard niet van belang bij vogels kijken maar wel bij de intensievere trainingen.
Maartje Claessens schreef: 17 dec 2021, 16:51 Hoe kan ik het eten wat ik tijdens de marathon moet gaan doen trainen?
Gewoon, door het te doen :). Dus als je bedacht hebt wat je wilt gebruiken tijdens de marathon, neem dit eens mee bij een langere training op marathonhartslag en neem halverwege je gel of wat dan ook tot je en kijk hoe het valt. Je oefent dan hoe het bevalt en hoe je het makkelijk tijdens het lopen moet innemen.
Maartje Claessens schreef: 17 dec 2021, 16:51 Mag ik trainingen als dat beter uitkomt ook op een andere dag doen / omdraaien?
Uiteraard, geen probleem. In het online schema kun je dit ook doen.

Blijde groet,

Rob
Maartje Claessens

Dank voor je reactie Rob!

Afgelopen zaterdag heb ik de veldtest gedaan en daarmee kwam ik op een omslagpunt van 167 en een marathon hartslag van rond de 137.
Mijn schema ziet er daarmee logisch uit, dus ik heb veel zin om er mee te beginnen.
Ik zie alleen nu al op tegen de 10km's die ik voluit moet lopen, want 10km op 167 dat lijkt me niet heel prettig :lol:

En dan ga ik bij mijn intensieve training inderdaad een interval doen. De methode van "de laatste net zo snel als de eerste" hanteer ik zelf ook altijd. En idee is dan dus dat ik in ieder geval het bij de training opgegeven km's in de juiste hartslag loop? Ik ga wel beetje variëren met interval afstand en hersteltijd om te kijken hoe ik uitkom.

Groet, Maartje
Maartje Claessens

Toch nog een vraag:
Vandaag wilde ik vast een x op hoge marathonhartslag een rondje doen.
Alleen duurt het bij mij even voor ik op die hartslag zit, zo'n beetje na 11 minuten pas (wel incl rekken strekken na een km).
Moet ik die tijd zien als inlopen en daarna dus nog mijn kilometers op de goed hartslag maken? Waardoor ik dus zo'n 1.5/2 km per x hoger uitkom in het aantal km's?

Alvast weer bedankt voor je reactie!

Groet, Maartje
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Maartje,
Maartje Claessens schreef: 21 dec 2021, 20:33 Moet ik die tijd zien als inlopen en daarna dus nog mijn kilometers op de goed hartslag maken?
Het is altijd goed om even in te lopen, bijvoorbeeld 10min of 1,5km. Als je aan het einde van het inlopen even een paar stevige versnellingen doet zet je je lijf echt "aan" en zul je zien dat je sneller op de gevraagde hartslag zult komen.
Dan start je de meting en laat je je hartslag rustig oplopen tot de gevraagde trainingshartslag en die probeer je dan vol te houden tot het einde van de training. Eventueel kun je dan nog rustig uitlopen.

Het kan dus zijn dat je aan het begin van de kerntraining nog niet op de gevraagde hartslag zit, dat is geen enkel probleem.

Succes!
Rob
Plaats reactie