Rond 31 december ga ik starten met het 100 dagen schema!
Ik heb er veel zin in, maar ik vind het ook spannend, vooral vanwege het heel andere trainen dan ik ooit gedaan heb (en ook vanwege een onwillige hamstringspier die maar niet over wil gaan...).
Maar voor dat ik ga beginnen heb ik nog een aantal vragen, bedankt vast voor jullie reactie!
(en bij voorbaat excuus voor het lange verhaal
- Allereerst mijn omslagpunt: begin dit jaar heb ik een sporttest gedaan, alleen moest ik die voortijdig afbreken omdat ik ging hyper4.20 ventileren. Waarschijnlijk werd dit veroorzaakt door astma, ik kwam er een paar maanden later achter dat ik daar last van heb en het lopen gaat (met puf!) weer een stuk lekkerder. Uit de sporttest kwam een omslagpunt van 157, en in combi met mijn geschatte 10km tijd van 51-52 minuten geeft dat een marathon hartslag van 127/128. Dat is een hartslag die ik bij wijze van spreken al heb op de hoek van de straat, en bij die hartslag ga ik het niet redden om rond mijn geschatte tijd van 4.20 op de marathon (tempo 6.10 min/km) te lopen.
Morgen ga ik daarom de veldtest doen om te kijken wat daar uit komt, maar ik ben ook benieuwd of ik mijn omslagpunt kan halen uit mijn 10 km tijd + hartslag op de halve marathon? Die heb ik in 1.58.30 gelopen met een gem hartslag van 155 en als ik dan in het boek de hardloop revolutie kijk bij de halve marathon (met 10km tijd van 52') dan kom ik op een omslagpunt van 172. Dit zou een marathon hartslag van 142 geven, en daar kan ik dat tempo van 6.10 min/km denk ik goed bij lopen. Ik ben benieuwd of mijn rekenwerk klopt!
Dan nog wat makkelijkere vragen;-)
- Kan ik ipv de vogeltjeskijk training ook gaan zwemmen? En zo ja moet ik dan ook op mijn hartslag letten?
- Zijn de trainingen allemaal vlak, of kan ik bv van de intensieve trainingen ook een interval training maken? En moet ik dan met mijn gemiddelde hartslag op de aangegeven intensieve hartslag uitkomen, of alleen tijdens de tempo's?
- Zijn de trainingen incl in en uitlopen? Of komt dat er nog bij (vooral van belang bij de intensieve trainingen)?
- Hoe kan ik het eten wat ik tijdens de marathon moet gaan doen trainen?
- Mag ik trainingen als dat beter uitkomt ook op een andere dag doen / omdraaien?
Dat was het wel voor nu, alvast heel erg bedankt voor jullie reactie!
Groet, Maartje