Omslagpunt icm hartslagzones

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Marnick Muskens

Omslagpunt icm hartslagzones

Bericht door Marnick Muskens »

Goedemiddag,

Sinds afgelopen maandag ben ik gestart met het halve marathon programma van 100 dagen. Voor mij is dit de eerste ervaring met sportrusten, vandaar dat ik mijn vraag in de koffiehoek stel. De hlave marathon heb ik al 2x gelopen om te halen, maar ik wil hier nu gericht mee aan de slag gaan voor een mooie tijd. Op basis van mijn 10km tijd van vorig jaar (48 min) en daarbij gemiddelde hartslag heb ik mijn omslagpunt bepaald op 173. Zelf denk ik dat ik op dit moment mogelijk sneller kan lopen op de 10 km, maar heb het nog niet getest. Dat ga ik tijdens het programma meemaken.

Hier ben ik afgelopen maandag mee gestart en deze training ging prima. Zojuist heb ik de intensieve 4km training gedaan met daarbij een gemiddelde hartslag van 176, lekker gelopen alleen de laatste km was pittig ivm de wind. Zie mijn gemiddelde hartslag per km bij mijn trainingsinvoer. Moet ik aan mijn omslagpunt iets aanpassen om het optimale resultaat te bereiken? Hebben jullie ook een richttijd voor mij waar ik op uit zal gaan komen op de halve marathon?

Hoor het graag. Alvast bedankt.

Groeten,

Marnick
RunningRob - Sportrusten

Re: Omslagpunt icm hartslagzones

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marnick,

Leuk dat je het Sportrusten programma wilt proberen!

Je verwachte eindtijden kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Het is zo dat als je op halve marathonhartslag loopt, je ongeveer op halve marathontempo zou moeten lopen.
Denk nu niet gelijk na één training dat er iets niet klopt, kijk dat even pakweg 2 weken aan en als je dan ziet dat je tempo's uit de pas lopen trek dan nog even aan de bel.
Mocht je het helemaal niet vertrouwen kun je ook eens een langere training (pakweg 10km of langer) op halve marathontempo lopen en dan eens kijken wat je gemiddelde hartslag was op deze afstand.

Succes!

Blijde groet,
Rob
Marnick Muskens

Re: Omslagpunt icm hartslagzones

Bericht door Marnick Muskens »

Hoi Rob,

Bedankt voor je reactie. Ik hou het schema met de hartslagen en tempos aan de komende weken. Iets te snel aan de bel getrokken denk ik, maar dat komt meer uit onwetendheid/onzekerheid.

Groet Marnick
Plaats reactie