Hoe nu verder? Vraag over 10K
-
Antonieke van Gorkum
Hoe nu verder? Vraag over 10K
Begin december ben ik gestart met het 100 dagen programma voor de 10 km. Op 12 maart hoop ik m'n eerste 10 km ooit te lopen bij een wedstrijd op Texel. Maar...... Vanwege privé-omstandigheden die nu gelukkig eindelijk een beetje in rustiger vaarwater lijken te komen, lukte trainen vanaf eind december nauwelijks tot de laatste weken niet. En nu? Ondertussen is het halverwege het 100dagen programma en zou ik graag weer opbouwen.
Kan ik met het programma verder?
Is het handiger om te switchen naar bv een maand in D2 (en dan aan het eind 5 km langer dan dat ik ooit heb gelopen te volgen? Dan zou ik 12,2 km moeten doen. In juni liep ik de langste route van 7,2 km; ik zou dan de 10 km daarvoor in de plaats kunnen zetten).
Of nog iets anders?
Graag advies!
(p.s. mijn doel is om eind september m'n eerste halve marathon te lopen. In de tijd daar naartoe kwam deze leuke wedstrijd van 10 km voorbij en leek dat realistisch en goed te doen, niet wetende waarmee ik te maken kreeg)
Kan ik met het programma verder?
Is het handiger om te switchen naar bv een maand in D2 (en dan aan het eind 5 km langer dan dat ik ooit heb gelopen te volgen? Dan zou ik 12,2 km moeten doen. In juni liep ik de langste route van 7,2 km; ik zou dan de 10 km daarvoor in de plaats kunnen zetten).
Of nog iets anders?
Graag advies!
(p.s. mijn doel is om eind september m'n eerste halve marathon te lopen. In de tijd daar naartoe kwam deze leuke wedstrijd van 10 km voorbij en leek dat realistisch en goed te doen, niet wetende waarmee ik te maken kreeg)
Op naar de THM
- RunningRob - Sportrusten
Re: Hoe nu verder? Vraag over 10K
Hoi Antonieke,
Hoeveel km kun je nu zonder problemen lopen?
Is dat minder dan hetgeen het schema nu aangeeft? Doe dan wat wel lukt, 3 keer per week. En dat mag in D2.
Dan verleng je deze afstand iedere week totdat je over een paar weken op de afstand zit die het schema aangeeft.
Als je dit lastig vind stuur mij even een PB met wat er wel lukt dan kijk ik hoe we het kunnen aanpakken tot 12 maart.
Succes!
Rob
Hoeveel km kun je nu zonder problemen lopen?
Is dat minder dan hetgeen het schema nu aangeeft? Doe dan wat wel lukt, 3 keer per week. En dat mag in D2.
Dan verleng je deze afstand iedere week totdat je over een paar weken op de afstand zit die het schema aangeeft.
Als je dit lastig vind stuur mij even een PB met wat er wel lukt dan kijk ik hoe we het kunnen aanpakken tot 12 maart.
Succes!
Rob
-
Antonieke van Gorkum
Hoi Rob,
3 km lukt laag in D2.
Dan ga ik daarmee starten en opbouwen. Morgen start misschien de loopgroep van de sportschool weer, hopelijk kan ik dan met hen beginnen, dat is toch makkelijker dan alleen merk ik. Helaas heb ik geen loopmaatje.
Als het niet lukt, stuur ik je een pb. Alvast bedankt voor die mogelijkheid.
Fijn weekend, Antonieke
3 km lukt laag in D2.
Dan ga ik daarmee starten en opbouwen. Morgen start misschien de loopgroep van de sportschool weer, hopelijk kan ik dan met hen beginnen, dat is toch makkelijker dan alleen merk ik. Helaas heb ik geen loopmaatje.
Als het niet lukt, stuur ik je een pb. Alvast bedankt voor die mogelijkheid.
Fijn weekend, Antonieke
Op naar de THM
Prima, succes!
Rob
Rob
-
Antonieke van Gorkum
Hoi Rob, de opbouw is gelukt, ik heb gisteren 5 km in een rustig tempo kunnen trainen en dat ging goed. Ik zou nu graag het schema weer willen oppakken.
Is het ok wanneer ik wel de benodigde kilometers maak maar het tempo aanpas aan mezelf? Ik wil de 10 km over een maand uitlopen, de tijd maakt niet uit. Er is geen tijdslimiet. Ik ga de 10 km(.4) lopen bij een halve marathon waarbij de lopers van de halve 2x het parcours van de 10(.4) doen plus nog iets extra's.
Of kan ik beter iets anders doen ter voorbereiding op de 10 omdat ik best veel trainingen uit het schema heb gemist?
Is het ok wanneer ik wel de benodigde kilometers maak maar het tempo aanpas aan mezelf? Ik wil de 10 km over een maand uitlopen, de tijd maakt niet uit. Er is geen tijdslimiet. Ik ga de 10 km(.4) lopen bij een halve marathon waarbij de lopers van de halve 2x het parcours van de 10(.4) doen plus nog iets extra's.
Of kan ik beter iets anders doen ter voorbereiding op de 10 omdat ik best veel trainingen uit het schema heb gemist?
Op naar de THM
Hoi Antonieke,
Kort antwoord:
Het allerbelangrijkste is dat je traint en dat je plezier hebt aan je training, dan heb je al veel gewonnen. Dus het is altijd goed om te gaan lopen, ook al is het niet volgens een schema. Dat is altijd beter dan niet lopen (vanwege wat dan ook
).
Blijde groet,
Rob
Kort antwoord:
Helemaal prima!Antonieke van Gorkum schreef: ↑12 feb 2022, 09:50 s het ok wanneer ik wel de benodigde kilometers maak maar het tempo aanpas aan mezelf?
Het allerbelangrijkste is dat je traint en dat je plezier hebt aan je training, dan heb je al veel gewonnen. Dus het is altijd goed om te gaan lopen, ook al is het niet volgens een schema. Dat is altijd beter dan niet lopen (vanwege wat dan ook
Blijde groet,
Rob
-
Antonieke van Gorkum
Top.
Thanks Rob!
Nu kan ik met een gerust hart verder en straks de 10 km lopen. Leuk spannend
Thanks Rob!
Nu kan ik met een gerust hart verder en straks de 10 km lopen. Leuk spannend
Op naar de THM
-
Antonieke van Gorkum
Hoi Rob, even ter info. Afgelopen zondag heb ik voor het eerst 8 km gerend bij een wintercross in het bos. Dat ging goed, ik was de hekkensluiter haha maar dat geeft niet (mijn tijd was 1:04:12, ik had vantevoren bij de inschrijving gevraagd of er een tijdslimiet was, de situatie uitgelegd en ik kon de 8 en een beetje kms gewoon rennen, ze wachtten op me. Zo fijn! Daardoor kon ik gevoelsmatig tot het gaatje gaan en in elk geval die afstand rennen rond m'n CP van Stryd al was het een zwaar parcours. Mooie training haha en een eervolle vermelding op de website van de organiserende atletiekvereniging. Althans, zo voelt het hihi. Ik ben met naam en toenaam en tijd genoemd. Whahahaha, wie me nu googled vindt m'n tijd ook en begint volgens mij spontaan te lachen. Ik kan ook om mezelf lachen, ik heb toch maar een prestatie van wereldformaat geleverd in de huidige omstandigheden. Het is gelukt en ik heb lekker kunnen rennen in het bos.
Het waren 3 rondes, toen ik mijn eerste ronde bijna compleet had, haalde de snelste van de 8 km me net in voor zijn derde rondje. Mennnn, hij woei over het parcours, die ging hard. Geweldig!
Door jouw hulp heb ik de trainingen kunnen doorzetten en heb ik nu vertrouwen in de 10 km over bijna 2 weken. Zo gaaf!
Eind september mijn eerste halve marathon. Ik mag er 2 1/2 uur over doen. Dat wordt nog wat. Ik ga m'n best doen dat te halen en anders maar niet. Uitlopen mag ik sws en het shirt en de medaille krijg ik ook, dat is super. Ik wil die halve marathon eenmalig uitlopen en daarna ga ik nooit meer zo ver haha. Ik geniet van het feit dat het toch maar lukt en dat ik deze prestatie kan neerzetten.
Jullie zijn een geweldig team. Ik vind Sportrusten echt zoooooo fijn!!!!
Het waren 3 rondes, toen ik mijn eerste ronde bijna compleet had, haalde de snelste van de 8 km me net in voor zijn derde rondje. Mennnn, hij woei over het parcours, die ging hard. Geweldig!
Door jouw hulp heb ik de trainingen kunnen doorzetten en heb ik nu vertrouwen in de 10 km over bijna 2 weken. Zo gaaf!
Eind september mijn eerste halve marathon. Ik mag er 2 1/2 uur over doen. Dat wordt nog wat. Ik ga m'n best doen dat te halen en anders maar niet. Uitlopen mag ik sws en het shirt en de medaille krijg ik ook, dat is super. Ik wil die halve marathon eenmalig uitlopen en daarna ga ik nooit meer zo ver haha. Ik geniet van het feit dat het toch maar lukt en dat ik deze prestatie kan neerzetten.
Jullie zijn een geweldig team. Ik vind Sportrusten echt zoooooo fijn!!!!
Op naar de THM
En natuurlijk heb ik gegoogled.
Mooie prestatie!
Het gaat niet om je tempo op zich. Je werkt er hard aan je wordt steeds beter. Ik vind het zo leuk dat je dit in de Koffiehoek zet. Ik lees genoeg succesverhalen van lopers die heel snel zijn, maar dat is lang niet iedereen. En dat hoeft ook niet. Je loopt voor jezelf, je wordt er alleen maar beter door, en het is een bemoediging voor al diegenen die ook nooit in de voorhoede zullen finishen.
Mooie prestatie!
Het gaat niet om je tempo op zich. Je werkt er hard aan je wordt steeds beter. Ik vind het zo leuk dat je dit in de Koffiehoek zet. Ik lees genoeg succesverhalen van lopers die heel snel zijn, maar dat is lang niet iedereen. En dat hoeft ook niet. Je loopt voor jezelf, je wordt er alleen maar beter door, en het is een bemoediging voor al diegenen die ook nooit in de voorhoede zullen finishen.
-
Antonieke van Gorkum
Hoi Antonieke,
Dank voor je leuke berichtjes!
Fijn te horen dat het zo lekker gaat!
Blijde groet,
Rob
Dank voor je leuke berichtjes!
Fijn te horen dat het zo lekker gaat!
Blijde groet,
Rob
-
Antonieke van Gorkum
Toch nog een vraag. Afgelopen dinsdag heb ik 6 km vogels gekeken. Voor vandaag stond 8 km hoog in D3 in m'n schema. Helaas kamp ik met een blaasontsteking en moet rustig aan doen. Zondag en dinsdag nog 2 x 12 minuten en dan volgende week zaterdag m'n eerste 10 km.
De training van vandaag heb ik overgeslagen, ik voel me nog echt niet bijster goed, heb best veel last al heb ik gelukkig geen koorts. Voel me erg brak. Hoe kan ik het nu het beste aanpakken met de training van vandaag? Ik heb al best veel trainingen gemist, als ik deze 8 km oversla, heb ik dan genoeg kilometers in de benen om überhaupt de 10 km te voltooien? (heb afgelopen zondag m'n eerste 8 km gerend). Heb een week of 4 het schema op het eind kunnen volgen na weer opbouwen. De afgelopen periode ging met horten en stoten. Eindelijk liep het weer best lekker en nu dit weer... Pffff..... Sniefijn en het is niet anders.
Of misschien is het handiger om de wedstrijd van volgende week te laten zitten en weer te starten met opnieuw het schema voor de 10 km en dan zoveel mogelijk alle trainingen en op gevraagd tempo. Nu zou ik de 10 km hopelijk in ongeveer 1 uur en 20 minuten kunnen lopen aldus Stryd. Als ik opnieuw met het schema begin, kan ik vanaf den beginne het schema veel beter volgen maar ja, volgende week de 10 km lonkt wel. En een tijdslimiet is er niet, er wordt tegelijkertijd een halve marathon gelopen (die lopers lopen 2x het parcours van de 10.4 km plus nog een beetje). Dus het geeft niet dat ik naar verhouding zo langzaam loop.
Ik weet het ff niet meer wat nu écht het handigste is. Ik heb naar verhouding niet veel langere trainingen gehad van boven de 5 km. Ik wil liever niet forceren, dan kan ik beter geduldig zijn en pas m'n eerste 10 km rennen wanneer ik de benodigde training voldoende heb gehad.
Ben benieuwd naar jullie advies.
Op naar de THM
-
Maartje Claessens
Hoi Annemieke,
Kun je de wedstrijd van volgende week niet als training zien? Want als je 8 km kunt lopen, kun je er zeker in wedstrijdverband wel 10 hoor!
Ik liep mijn eerste dam tot dam (16) met max 12 in de training, en dit jaar nog halve marathon met maar 16km max. En haha nu ga ik een marathon lopen met maar max training van 14km:-).
En dan heb je voor de volgende keer mooi een PR wat je kunt verbeteren!
PS ik zou het wel alleen doen als je geen last meer hebt van je blaasontsteking.
Succes met beslissen! Maartje
Kun je de wedstrijd van volgende week niet als training zien? Want als je 8 km kunt lopen, kun je er zeker in wedstrijdverband wel 10 hoor!
Ik liep mijn eerste dam tot dam (16) met max 12 in de training, en dit jaar nog halve marathon met maar 16km max. En haha nu ga ik een marathon lopen met maar max training van 14km:-).
En dan heb je voor de volgende keer mooi een PR wat je kunt verbeteren!
PS ik zou het wel alleen doen als je geen last meer hebt van je blaasontsteking.
Succes met beslissen! Maartje
-
Antonieke van Gorkum
Hoi Maartje,
Oh ja, dat kan natuurlijk ook. Die had ik nog niet bedacht. Thanks!
Zo zie je maar weer, ook bij Sportrusten kun je in een tunnelvisie komen
Hopelijk heb ik volgende week geen last meer en kan ik over een week toch starten. Wordt vervolgd.
Oh ja, dat kan natuurlijk ook. Die had ik nog niet bedacht. Thanks!
Zo zie je maar weer, ook bij Sportrusten kun je in een tunnelvisie komen
Hopelijk heb ik volgende week geen last meer en kan ik over een week toch starten. Wordt vervolgd.
Op naar de THM