Hartslag laag maar verzuurde spieren bij Marathon

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Wouter Stapel

Hartslag laag maar verzuurde spieren bij Marathon

Bericht door Wouter Stapel »

Het is gelukt maar op m’n tandvlees. Mijn derde marathon en de eerste met Sportrusten.

Alles ging soepel en met relatief weinig tegenslagen (behalve COVID) in de trainingsweken stond ik fit aan de start. Zeker de laatste trainingen lieten een lage hartslag en hoge snelheid zien.

Start was lekker en de eerste 21 km gingen vlotjes met 10 slagen onder mijn marathon hartslag. Bij kilometer 28 ging het moeizaam. De spieren begonnen de verstijven en bij 35 kramp in beide boven benen. Ik had toch goed gedronken bij de drankposten en ook mijn rugzak met voeding/water was bijna leeg.

Km 37 en de benen deden bijna niets meer. Van 5 min per km op hartslag 165 ging ik naar 7 min per km maar het gekke was ook dat mijn hartslag mee daalde naar 140. Ik kreeg mijn benen gewoon niet meer aan de praat.

Vraag is nu wat ik anders kan doen? Ik heb het gevoel dat mijn spieren deze belasting niet aan konden en dat het niet aan mijn conditie lag gezien de dalende hartslag. Kan dit dan toch te maken hebben met te weinig km trainen? Is dit schema minder geschikt voor mij? Ik begin te twijfelen…
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslag laag maar verzuurde spieren bij Marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Wouter,

Allereerst gefeliciteerd met je prestatie! Je hebt hem toch maar mooi uitgelopen!

Wat betreft de kramp, er zijn veel oorzaken waardoor je kramp kan krijgen, en het is lastig te zeggen welke van deze oorzaken nu jou parten hebben gespeeld. Een mooi artikel hierover, misschien helpt dat je wat verder:
https://www.sportzorg.nl/sportblessures/kramp

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie