Rotterdam marathon

Plaats reactie
meij1271

Rotterdam marathon

Bericht door meij1271 »

Goedemiddag,

Allereerste bedankt voor het 100 dagen sportrusten schema, ik ben aan trainen voor de marathon van Rotterdam en de laatste paar weken gaan echt fantastisch. Ik loop steeds makkelijker en ga ook steeds sneller lopen het ene na het ander pr gaat er aan.

Ik heb een vraag over mijn marathon hartslag en tijd, in het boek sportrusten lees ik dat ik bij een 10 km tijd van 53 min, ik een marathontijd kan lopen van ongeveer 4:23.
Tijdens de lange trainingen loop ik op een hartslag van ongeveer 144 slagen heel relax op een snelheid van 10,4 km/H dit zou echter een snellere marathon tijd betekenen. Mijn maximale hartslag ligt rond de 195 slagen/min.
Ligt mijn marathon hartslag nou idd rond de 144 slagen of kan ik misschien nog iets harder lopen?

Met vriendelijke groet,
Peter van meijeren
RunningRob - Sportrusten

Re: Rotterdam marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Peter,

Ik kan je berekening niet helemaal volgen. Hoe ben je aan de hartslag 144 gekomen?
Heb je onlangs nog een 10K voluit gelopen? en was die tijd ook 53 minuten?
Verder zou ik graag je omslagpunt weten.

Ik denk namelijk dat je veel sneller kunt dan 53 min op de 10km, gezien het feit dat je bij hartslag 144 al 5:46min/km loopt (=10,4 km/h), en dat zou dan inderdaad een snellere marathontijd inhouden.
Ik hoor graag van je,

met blijde groet,

Rob
meij1271

Bericht door meij1271 »

Hoi Rob

Ik dacht het ergens een keer gelezen te hebben in de koffiehoek dat bij deze tijd op de 10 km dit mijn marathon hartslag zou zijn.
Ik heb deze 10 km twee weken geleden gelopen, omdat ik de laatste tijd verschrikkelijk lekker loop durf ik deze snelheid ook aan. Voorheen heb ik nog wel eens wat blessures gehad vandaar mijn terug houdendheid in snelheid. Ik liep liever wat minder hard zonder blessure dan helemaal niet. Door de training en het aanpassen van mijn loop techniek loop ik blessure vrij en merk ik dat ik steeds harder ga lopen hierdoor ben ik nu een beetje zoekende naar mijn marathon snelheid.

Mijn omslagpunt weet ik niet precies, ik weet niet of je dit bedoeld maar bij 169 slagen ga ik over naar D3 (anarobe).

Sportieve groet, Peter
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Peter,

Bij 53 minuten voor 10km is je verwachte marathontijd ongeveer 4h30.
Bij 52 min op de 10km 4h23. Zie:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Bij 4:23 is je marathontempo dus ongeveer 6:15 min/km. Bij hartslag 144 loop je 5:46, dus dat is beduidend hoger dan je marathon hartslag.

Je 10km tijd van 53 min bij een omslagpunt van 169 zou een marathonhartslag inhouden van 138.
(zie het boek de marathonrevolutie)
Dit lijkt redelijk goed overeen te komen met de overige gegevens die je noemt.
Ik zou dan ook de marathon starten rond deze hartslag. En dit kun je dan, als je snelheid en je gevoel zeggen dat je dit makkelijk volhoud tot de 30km aanhouden (of heel langzaam laten oplopen). Als je voelt dat je nog over hebt kun je daarna versnellen.
Succes!
Met blijde groet,
Rob
Plaats reactie