Hartslag tijdens marathon

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
korz

Hartslag tijdens marathon

Bericht door korz »

Vraagje. Als ik het goed begrijp proberen we de eerste 30km in de hartslagzone te blijven waar we veel in trainen. In mijn geval tussen 148 & 153. NA de 30km laten we het los en mag de hartslag stijgen, maar niet verder dan het omslagpunt.

Is het een idee om de eerste 10km met een lagere hartslag te lopen? Kortom een beetje vogels kijken (in mijn geval rond de 138-142). En dan 20km in de zone en daarna loslaten? Kijk het gaat mij erom dat ik de marathon uitloop. Niet zozeer in welke tijd. Ik ben bang dat als ik start met de lage marathon hartslag, ik het dan niet vol hou om 30km lang onder mijn maximale HR te blijven lopen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en ervaringen. :geek:
Lopen met je hart: heerlijk!
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslag tijdens marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Maarten,

Op zich een prima plan. Houd dan ook je tempo in de gaten in het eerste stuk, dan heb je een idee of je goed zit of misschien wel erg langzaam gaat :)
Je plan zal er in ieder geval voor zorgen dat je meer overhoud aan het einde dan als je gelijk op lage marathonhartslag gaat lopen.

Ik ben Rotterdam begonnen met mijn lage hartslag als maximum aan te houden het eerste gedeelte, En daarna tot de 30 tussen lage en hoge in. Tempo bleef daarnbij nagenoeg gelijk dus dat was een mooi indicatie dat het goed ging.

Succes, ik ben benieuwd hoe je plan afloopt!

Met blijde groet,

Rob
korz

Bericht door korz »

Wat was het eerste gedeelte voor je? 10 km?

grtn

Maarten
Lopen met je hart: heerlijk!
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Maarten,

Ik weet het niet precies meer, maar ik ik heb het nagekeken en zie dat tot en met kilometer elf ik nog gemiddeld onder mijn lage marathonhartslag heb gelopen, dus het zou best 10 geweest kunnen zijn.

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie