Marathontempo

Plaats reactie
Timzie

Marathontempo

Bericht door Timzie »

Ik ben groot fan van de boeken en ik heb mijn laatste marathon gelopen met jullie schema's. Echter kom ik er nu achter dat ik waarschijnlijk niet goed heb getraind. Zo loop ik mijn marathon rond mijn omslagpunt van 168 en doe ik dus twee trainingen per week op dat tempo. Welke hartslag kan ik beter aanhouden voor mijn trainingen?

Ik wil in april Rotterdam lopen en vraag me af wat nu de beste voorbereiding zou zijn tot ik aan het schema van jullie beginnen. Ik loop nu zo'n drie keer per week een 5 km.

Bedankt alvast voor de antwoorden!
RunningRob - Sportrusten

Re: Marathontempo

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Timzie,

Je omslagpunt is de gemiddelde hartslag als je 10km (of een uur) echt maximaal loopt. Je marathonhartslag zit hier een flink stuk onder.

Als je jouw marathon gelopen hebt met een gemiddelde van 168 is dat niet je omslagpunt maar eerder je marathonhartslag.

Om jouw marathonhartslag te bepalen hebben je twee getallen nodig:
- Een recente snelste 10km tijd
- Je omslagpunt.

Je omslagpunt kan op verschillende manieren bepaald worden:
https://www.sportrusten.nl/hoe-bepaal-j ... mslagpunt/

In de Marathonrevolutie staan de tabellen waarmee je jouw marathonhartslag kunt bepalen.

Mijn vraag is dus: is 168 echt je omslagpunt en wat is je (snelste) 10km tijd? Dan kunnen we kijken wat je marathonhartslag is.

met blijde groet,

Rob
Timzie

Bericht door Timzie »

Hallo Rob,

Volgens de methode in het boek heb ik een omslagpunt van 178, zojuist gemeten. Gebruik ik de wijze van de website kom ik uit op 185. Namelijk een snelheid van 14 km/u met een maximale hartslag van 188.

Volgens het boek zou ik dan een marathon moeten lopen met een hartslag van rond de 135 (vermenigvuldigen met factor 0.75). Dat lijkt me sterk.

Mijn snelste 10 km tijd is van een tijdje terug namelijk 6 april 2014 met een tijd van 49:26. Toen was ik wel fit. Ik moet zeggen dat ik niet altijd even braaf mijn trainingen doe en daar wil ik nu verandering in aanbrengen.

Mijn snelste marathon is 4:09
RunningRob - Sportrusten

Hallo Timzie,

Een omslagpunt van 178 met een 10km tijd van 50 minuten komt op een marathonhartslag van 150,
Een omslagpunt van 185 met een10km tijd van 50 min komt op eenmarathonhartslag van 157

Ik weet niet waar je dat gelezen hebt maar je kunt niet zomaar een omslagpunt vermenigvuldigen met een factor om tot een marathonhartslag te komen. Een snelle atleet is namelijk in staat om op een hogere hartslag 42km te lopen dan een langzamere, de snellere hoeft dit namelijk minder lang vol te houden.

Maar... je hebt al een marathon gelopen, wat was je gemiddelde hartslag toen?

Met blijde groet,

Rob
Timzie

Bericht door Timzie »

Hallo Rob,

Ik heb dit gelezen op pagina 125 van ´Ik, hardloper´. Mijn hartslag lag rond de 168 gemiddeld. Ik kan natuurlijk wat langzamer gaan trainen, maar dan schiet ik denk ik voorbij aan het doel van de trainingsmethode. Vooralsnog wil ik in vorm komen voor het schema marathon. Zijn daar ook schema´s voor en is het dan al raadzaam om 4 keer per week te lopen of toch maar drie? Welke opbouw moet je dan kiezen?

Groet,

Tim
RunningRob - Sportrusten

Ah, het is me duideijk. Ik zou het omslagpunt van de website aanhouden.
De methode op de website is wat preciezer en houdt rekening met de snelheid die je tijdens de test hebt gehaald.

De tabel in "Ik hardloper" is een berekening om je hartslagzones te bepalen. Wat er staat is dat je marathonhartslag ongeveer in de zone "Warming up" tot Duur 1 kan liggen, maar dit is erg persoonsafhankelijk. De tabel is niet bedoeld om je marathonhartslag te bepalen.

In "De marathonrevolutie" staan tabellen die aan de hand van je omslagpunt en je 10km tijd je marathonhartslag weergeven, zoals gezegd zou dit ongeveer 157 voor jou moeten zijn.

Je hebt bewezen te kunnen lopen met 168 gemiddeld, als je drie keer in de week wilt lopen zou ik een training lopen op hartslag 168, 1 "vogels kijken", dus rustig en 1 voluit of interval. Dan heb je een afwisselend programma tot je aan de 100 dagen begint. tegen die tijd zou ik dan een 10km voluit lopen (lieftst tijdens een evenement) om te kijken waar je staat en de definitieve marathonhartslag bepalen.

Succes!

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie