fitheid en hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
ronnie.munster

fitheid en hartslag

Bericht door ronnie.munster »

Vraagje, nu ik steeds fitter word duurt het langer voordat ik in een intensieve training de gemiddelde hartslag haal. En op een korte afstand moet ik dan wel heel snel beginnen wil ik dan sowieso de hartslag halen. Dus vandaag 7 met een gemiddelde van 157 hartslag. Als ik hem haal ben ik al over. Wat te doen?

Groet,

Ronnie
AnjaHoog

Re: fitheid en hartslag

Bericht door AnjaHoog »

Hallo Ronnie,

Het verschijnsel ken ik.

Ik begin met ca. 10 min. rustig inlopen totdat ik zo'n 15 slagen onder de juiste gem.hf zit.

Dan lekker pittig tempo beginnen en ergens halverwege mn bijv. 6km haal ik de juiste hf wel en er zelfs overheen.

Gemiddeld kom ik dan redelijk goed uit. Het gaat er ook om dat het intensief voelt, de vorm van de dag speelt ook mee. Soms haal ik de gem. hf niet maar heb ik evengoed een goede intensieve training gedaan.

Je moet inderdaad na de warming up pittig aanpoten maar dat komt.... omdat je steeds sneller wordt!!!

Ik heb op de korte intensieve afstand al een keer of 6 mn PR verbeterd :D

Gr. Anja
NicoB

Bericht door NicoB »

Ik heb dit ook gemerkt en wil ook wel graag weten of dit normaal is. Een reactie van "Running Rob" zou mooi zijn :D

Grt Nico
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Nico, Ronnie,

Dit is inderdaad een bekend verschijnsel. Naarmate je meer getraind raakt wordt het lastiger om de hogere hartslagen te halen.

Wat Anja aangeeft doe ik zelf dus ook.

Mijn ervaring is ook dat als je te snel start, het juist lastiger wordt om uiteindelijk de hoge hartslagen te lopen. Je moet dus, na het inlopen, wel snel lopen maar niet zo snel dat je veel sneller loopt dan de gemiddelde snelheid die je normaal loopt tijdens de intensieve training.

Verder gaat het bij mij beter als ik focus op techniek, dus rechtop lopen, schouders laag, hoge stapfrequentie etc. Dan lukt het beter de hogere hartslag te halen dan zo snel mogelijk proberen te lopen.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie