Schema marathon+ (50k)

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
ALchEmiXt

Schema marathon+ (50k)

Bericht door ALchEmiXt »

Hoi

ben net aan mijn 100 dagen schema begonnen. In mijn eerdere marathons had ik echt het idee een typische suiker loper te zijn met een sloophamer rond de 32-35k.... met desastreuze tijden ten gevolge (~4h). Mijn ooit getestte VO2max geeft aan dat dit veeeel beter moet kunnen (kijkend ook naar de tabellen in het boek "marathon revolutie"). Daarbij komt dat ik vaak met de schema's het gevoel had dat hoe verder ik kwam in het schema hoe slechter het soms ging... Ik ga het nu dus eens over een andere boeg gooien :-)

Target: Ik heb me nu voor een 50k ingeschreven 11 maart 2017.
Mijn schema voor de marathon eindigt ongeveer een maand er voor.
Wat raden jullie nu aan voor die laatste maand? Dit ivm efficiente periodisering....

Groet
Alex
RunningRob - Sportrusten

Re: Schema marathon+ (50k)

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Alex,

Je kunt het schema van de laatste maand herhalen. Misschien de afstanden nog wat verlengen.
In verband met je ervaringen in eerdere marathons zou ik een aantal malen proberen een negatieve split te lopen. Dus de tweede helft van de training op een hogere hartslag / snelheid dan de eerste helft. Dat stimuleert nog wat extra het lopen op vetverbranding. Verder moet je wel kunnen merken dat je snelheid op marathonhartslag omhoog gaat gedurende de 100 dagen.

Tijdens de loop zelf probeer echt met de rem erop te lopen de eerste helft, dat helpt echt de "man met de hamer" uit te stellen en het tijdsverlies haal je dubbel en dwars weer in.

Met blijde groet,

Rob
ALchEmiXt

Bericht door ALchEmiXt »

Rob,

dank voor de tips.

Met het schema er bij uit het boek en kijkend naar de laatste maand ga ik idd die laaatste maand herhalen muv de laatste pre-marathon week. Die tapering/herstel periode sla ik over en komt natuurlijk in de week pre-50.

Mijn eerste marathon was het helder waarom ik bij 30-35 leeg was... lopen met een slag van 160+ is niet verstandig... maar het liep zo lekker ... die eerste 25.... Nu dus de rem er op en mogelijk een 2e of laatste 1/3e iets versnellen.

Verder train ik voor de 50 trail, dus ik hoop dat de hartslagen en methodiek ook daarvoor geldt. Mijn training zijn ongeveer 50-50 verhard-onverhard... In mijn normale programma loop ik zeker maandelijks een 18-20k offroad voor de fun. Zolang ik de spelregels in de gaten houdt zou dat moeten kunnen toch? Advies op of iets onder marathon hartslag?

Mijn eindtijd is niet belangrijk, wel dat ik hem met voldoening binnen de limiet uit loop. Zodanig dat ik zin heb in meer.... graag wil ik de fysiologie zo op orde hebben dat ook de 75 in bereik komt... en wie weet later een echte alpine Ultra 100+. Maar dromen moet je blijven :-)

Groet
Alex
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Alex
ALchEmiXt schreef: Verder train ik voor de 50 trail, dus ik hoop dat de hartslagen en methodiek ook daarvoor geldt. Mijn training zijn ongeveer 50-50 verhard-onverhard... In mijn normale programma loop ik zeker maandelijks een 18-20k offroad voor de fun. Zolang ik de spelregels in de gaten houdt zou dat moeten kunnen toch? Advies op of iets onder marathon hartslag?
Leidraad in deze is je rusthartslag, als deze normaal blijft ben je niet overtraind en kun je rustig meedoen aan een evenement. Als je deze op marathonhartslag loopt is het nog eens een extra training. Mijn eigen ervaring is wel dat het moeilijk is zo rustig te lopen terwijl iedereen je inhaalt en je weet dat je harder kunt, maar dat terzijde. :)

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie