marathon hartslag

Plaats reactie
muskathlon

marathon hartslag

Bericht door muskathlon »

Beste forumleden.

Ik heb een marathon hartslag van 161 , berekend zoals in het boekje marathon revolutie staat , iemand met de fiets 7 km per uur , en zo steeds om de twee minuten 1 km harder totdat je niet meer kunt , en zo mijn omslagpunt en marathon hartslag berekend.

Ik ging een week later 11 km lopen met hartslag meter om te kijken hoe hard ik dan moet lopen voor de 161 hartslagen pm , dat ging behoorlijk hard , veel te hard!! voor een marathon
, 10 , 15 km houd ik dat tempo wel vol maar een marathon?? moet ik de hartslag
naar beneden bijstellen? Ik hoor het graag van jullie :)
RunningRob - Sportrusten

Re: marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Wat is je omslagpunt en je 10km tijd? En wat was je uiteindelijke gemiddelde tempo bij hartslag 161?

Met blijde groet,

Rob
muskathlon

Hoi Rob

omslagpunt is 182 en 10 km tijd is 43 minuten en 6 sec

groeten theo,
muskathlon

en ik denk dat ik ongeveer 13 km per uur liep
RunningRob - Sportrusten

Hoi,

Uitgaande van deze gegevens zou je marathontempo ongeveer 5:11 min/km moeten zijn, dat is ongeveer 11,5 km/u
Dus ik denk dat je marathonhartslag te hoog is bepaald.

Ik zou de trainingshartslag eens met 5 slagen verlagen. Je kan ook kijken wat je gemiddelde hartslag is tijdens een 10km voluit. Dit is ook een indicatie van je omslagpunt. Wel is het zo dat veel mensen moeite hebben met echt voluit lopen, en dan komt er een lager omslagpunt uit. Maar lager zal het zeker niet zijn.

met blijde groet,

Rob
jsmidt

Bericht door jsmidt »

Ik las laatst het bericht waarin je je hartslag zones kon bepalen met als basis je omslagpunt. Nou is mijn polar account gekoppeld aan trainingPeaks en die gebruiken de methode van Joe Fries op basis van je tresshold hardslag. Hier komen hele andere zones uit.
Ik ben dus benieuwd welke methode sportrusten gebruikt. En welke nou juist is.

Gr Jasper
RunningRob - Sportrusten

Hoi Jasper,

Heel herkenbaar, ik ben ook zoekende geweest naar zones. Ik ben rekenmethoden tegengekomen die uitgaan van maximale hartslag, van omslagpunt, van maximale hartslag en rusthartslag en van rusthartslag en omslagpunt. En dan verschillen ook de percentages tussen de methodes.

Verder hangt het ook af van de sport die je beoefend hoe je zones komen te liggen.

Blijkbaar is het niet zo eenduidig als dat meestal wordt verondersteld. De methode van Sportrusten is ontwikkelt door Stans van der Poel en zei heeft echt heel veel ervaring met het meten van sporters en het maken van schemas op hartslag, dus ik ga er maar vanuit dat dit wel goed zit :)

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie