marathon tempo

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
noaeynav

marathon tempo

Bericht door noaeynav »

Hoi
ik ben nu in week 5 en de twee trainingen die ik op marathon hartslag moet lopen vind ik super zwaar.
Ik moet op 144 of 149 hartslag lopen waardoor ik super langzaam ga ( tempo 7 min per km).
liep nooit op dit tempo en zelfs als ik vijf slagen omhaag ga loop ik nog heel traag.
Mijn marathon tempo zou 6.25 moeten zijn volgens het schema ( heb een 10 km tijd van 53 min)/
Dit lijkt me een mooi ritme om op te lopen.
Kan ik mijn schema aanpassen en op marathon tempo gaan lopen ipv van op hartslag.
Merk dat ik gestrest word tijdens het lopen en super gefrustreerd..
Als dit mogelijk is kan ik via de computer mijn schema aanpassen zodat ik de juiste tempo s krijg voor de trainingen?
En ik ben trouwens heel benieuwd wie Rob is die zo trouw antwoord op elk berichtje :)
Alvast bedankt!
Hilde

Re: marathon tempo

Bericht door Hilde »

Ik ben heel benieuwd wat het advies is. Vandaag mijn eerste training gedaan en ik ben nog nooit zo langzaam geweest. Het lijkt wel of ik heel langzaam moet joggen om aan de hartslag te komen. Alsof het invullen van het schema niet klopt.
Groetjes
noaeynav

Bericht door noaeynav »

Ja zwaar hè...
ik word er echt ontzettend moe van en heb nog nooit zo langzaam gelopen...
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,
noaeynav schreef:Mijn marathon tempo zou 6.25 moeten zijn volgens het schema ( heb een 10 km tijd van 53 min)/
Dit lijkt me een mooi ritme om op te lopen.
Als je merkt dat je trainingen op marathonhartslag veel langzamer gaan dan je berekende marathontempo, zou je eens een training kunnen doen op marathontempo. De gemiddelde hartslag zou ongeveer overeen moeten komen met je marathonhartslag.
Mocht dit nou erg afwijken van de marathonhartslag uit je schema dan is waarschijnlijk je omslagpunt niet goed of je kan veel sneller op de 10km.
Je kunt twee dingen doen:
je omslagpunt / 10km tijd opnieuw bepalen.
Of je neemt de gemidelde hartslag die gemeten hebt als uitgangspunt voor je marathonhartslag laag. De hoge leg je hier 5 slagen boven.

Er zit wel een risico in want Ik merk zelf dat mijn tempo nog wel eens wil verschillen tussen de ene en de andere training op marathonhartslag, dus kijk na een paar keer of je nog steeds in de buurt van je marathontempo traint. Dan moet het goed komen :)
noaeynav schreef:En ik ben trouwens heel benieuwd wie Rob is die zo trouw antwoord op elk berichtje
Dat is een groot geheim :D
Nee hoor: hier meer info over wie er bij Sportrusten betrokken zijn:
https://www.sportrusten.nl/wie-zijn-wij/
En als je op de Sportrusten Facebook pagina kijkt zie je af en toe ook een fotootje voorbij komen. En ik bij er bij als we de Halve van de Haar en de marathon Utrecht gaan doen. :D

Met blijde groet,
Rob
noaeynav

Bericht door noaeynav »

Dank je wel Rob, dus als ik het goed begrijp ga ik bv 10 km rennen op mijn marathon tempo ( rond 6.25) en dan kijk ik wat mjin gemiddelde hartslag is en op deze hartslagen gaan trainen?
noaeynav

Bericht door noaeynav »

Hoi Rob,
ik heb nu twee trainingen op marathon tempo gelopen.
Namelijk op 6.25.
Mijn gemiddelde hartslag is daarbij 159 en 160.
En niet 149 zoals dat in mijn schema staat.
Het rennen gaat veel lekkerder op dit tempo.
Wat is nu verstandig om verder te trainen op temop van 6.25 of om nu deze hartslag van 160 aan te houden tijdens trainingen dat ik moet rennen op marathon hartslag.
En mijn intensieve training : welke hartslag moet deze zijn??
Alvast bedankt!
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Hou de hartslag aan voor je trainingen. Het voordeel van het trainen op hartslag is dat je tempo zich automatisch aanpast aan de omstandigheden en je vorm van die dag. Tevens zie je dan dat je na verloop van tijd sneller wordt op deze hartslag :-)

Je intensieve training loop je minimaal 5 slagen hoger dan je marathonhartslag.

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie