Marathonhartslag vs marathontempo

Plaats reactie
Leonard

Marathonhartslag vs marathontempo

Bericht door Leonard »

Hallo,

Na vorig jaar op een eigen schema de Slachte marathon gelopen te hebben wordt het voor mij nu eens tijd om het wat gestructureerder aan te pakken. Hierbij kwam ik uit op de marathonrevolutie.

Nu ken ik vanuit een test in de sportschool mijn omslagpunt en hartslagzones. Deze heb ik eens vergeleken met mijn snelste 10km tijd. Dan ligt mijn hartslag zeker 10 slagen hoger. Hier ga ik de komende weken eens mee stoeien (hoef pas in juli te beginnen met het "echte" schema).

Als ik op marathonhartslag loop (uitgaande van mijn snelte 10km tijd hartslag als omslagpunt) dan zou mijn marathonhartslag op 158 liggen. Volgens de tabel zou mijn eindtijd op de marathon 3:44 kunnen zijn en is mijn marathontempo 5:19. Echter als ik op hartslag 158 train is mijn tempo vele malen lager dan 5:19
Daarnaast voelt hartslag 158 ook redelijke als "vogelskijken" en is dat voor mij ook niet echt intensief.

Mijn vragen:
1) Zou het lopen op marathonhartslag niet redelijk intensief moeten zijn?
2) Ik zie de marathonhartslag en marathontempo; 5:19 per kilomter bij een hartslag van 158 nog niet heel snel gebeuren bij mij. om komt dit in 15 weken wel goed en bij elkaar?

Dank voor de hulp!
RunningRob - Sportrusten

Re: Marathonhartslag vs marathontempo

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Leonard,
Leonard schreef:1) Zou het lopen op marathonhartslag niet redelijk intensief moeten zijn?
Dat hoeft niet, je moet wel bedenken dat je dit 42 km vol moet kunnen houden. Maar bij de meeste mensen voelt het als redelijk intensief aan.
Leonard schreef:2) Ik zie de marathonhartslag en marathontempo; 5:19 per kilomter bij een hartslag van 158 nog niet heel snel gebeuren bij mij. om komt dit in 15 weken wel goed en bij elkaar?
Als je loopt op marathonhartslag moet je wel in de buurt komen van je marathontempo, anders is wellicht toch je omslagpunt te laag bepaald. je hebt de Slachte gelopen, wat was toen je tempo en gemiddelde hartslag.

Wat je ook kunt doen is eens een langere duurloop (7km of meer) doen op marathontempo en kijken wat je gemiddelde hartslag is. Dat zet je ook wel op het juiste spoor van je marathonhartslag.

Mocht je meer getallen hebben laat het weten, dan kan ik een en ander naast elkaar leggen.

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie