Sneller worden

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Janka79

Sneller worden

Bericht door Janka79 »

Hoi,

Ik probeer de trainingen braaf in marathontempo te lopen (145/140) en laatste paar keer lukte dat bijna. Mijn tempo is dan wel ontzettend laag (tussen de 7:20 en 7:50). De tempoloop mag dan met iets hogere hartslag, maar dat is in het schema "maar" 5 hartslagen. Gevoelsmatig is dat maar een heel klein verschil, klopt dat? Ik zou zo graag een wat snellere loper worden en weet dat daar intervaltraining voor nodig is, maar kan dat niet helemaal rijmen met een training op 150. Of moet ik dat zien als gemiddelde hartslag en mag je daarbinnen ook pieken en herstellen?

Groetjes Janka
RunningRob - Sportrusten

Re: Sneller worden

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi janka,

De tempoloop mag je ook sneller doen. De tempoloop is bedoeld om aan het eind van de marathon nog te kunnen versnellen. Dit bereik je ook als je de tempoloop sneller doet dan 150. Je mag de tempo loop dus best sneller doen dan 150.

Maar om zeter te zijn dat je hartslag goed bepaald is heb ik even naar je schema gekeken, en ik denk dat je te laag in je hartslag traint. Gezien je 10km tijd zou je ongeveer 6:50 min /km moeten lopen (op marathon hartslag) in plaats van 7:20 - 7:50.

Kun je eens een training op 6:20 min/km gaan lopen en kijken wat je gemiddelde hartslag dan is?

Overigens: een interval is een goede vervanging als je je hoge hartslag niet of moeilijk haalt, dat gebeurd regelmatig bij het schema van de halve marathon maar vrij weinig bij het marathonschema, omdat de hartslagen hier nu eenmaal lager liggen.

met blijde groet,

Rob
Janka79

Bericht door Janka79 »

Hoi Rob,

Dank voor je antwoord!

Ik heb mijn training wel ingeleid met een halve marathon (die hele warme op zondag 18 juni in Amersfoort) en met een flinke verkoudheid verwachte ik wel dat mijn snelheid wat minder zou zijn. Maar hiervoor was deze rond mijn marathonharslag tussen de 7:10 en 7:20, nog steeds hoger dan de 6:50 die jij noemt.

Ik zal vanavond of morgen de 6:20 aanhouden en doorgeven wat er gebeurd!

Groetjes Janka
Janka79

Bericht door Janka79 »

Beste Rob,

Ik ben inmiddels twee keer ziek geweest, waardoor ik de beloofde training op 6:20 nog niet heb gedaan. Ik heb er inmiddels wel meer gelopen op verschillende tempos (en deze ook netjes ingevuld), kan je daar wat mee? Ik merk vooral zelf dat ik smorgens (ik forens op dinsdag en soms donderdag hardlopend naar mijn werk)trager ben dan smiddags. Savonds probeer ik zoveel mogelijk niet te hoeven lopen omdat ik dat niet prettig vind en dan ook niet echt vooruit te branden ben.

Wat raad je me aan?

Groetjes Janka
Plaats reactie