Na het inlopen van ongeveer 10 min begin ik aan mijn schema. Echter bereik ik pas de bedoelde hartslag na een paar km. Waar begin ik mijn kilometers van het schema te tellen? Als ik de trainingshartslag van het schema heb bereikt of al vanaf het moment dat ik op tempo loop? (dus meteen na het inlopen)
Vandaag moest ik bijvoorbeeld 4km op een hartslag die 4 slagen onder mijn omslagpunt lig. Het duurde 3 km voor dat ik op deze hartslag liep, ook was mijn temp in het begin van de training selfs sneller als toen ik eindigde. Had ik dan 3km moeten doorlopen?
hartslag schema
- RunningRob - Sportrusten
Re: hartslag schema
Hoi,
Je start de meting na het inlopen. Dus je wacht niet tot je de gewenste hartslag hebt bereikt. Je laat je hartslag rustig oplopen en als je hartslag de gewenste waarde heeft bereikt probeer je deze vast te houden tot het einde van de afstand.
Dus het kan best zijn dat je gemiddelde hartslag over de trainingsafstand lager is dan de gewenste trainingsafstand. Dat is geen probleem.
Probeer ook niet aan het begin van de meting zo snel mogelijk de trainingshartslag te bereiken. Dat voelt niet prettig en ook loop je dan veel sneller dan je (halve) marathontempo. En het geeft dus niet als het even duurt voordat je de trainingshartslag hebt bereikt.
met blijde groet,
Rob
Je start de meting na het inlopen. Dus je wacht niet tot je de gewenste hartslag hebt bereikt. Je laat je hartslag rustig oplopen en als je hartslag de gewenste waarde heeft bereikt probeer je deze vast te houden tot het einde van de afstand.
Dus het kan best zijn dat je gemiddelde hartslag over de trainingsafstand lager is dan de gewenste trainingsafstand. Dat is geen probleem.
Probeer ook niet aan het begin van de meting zo snel mogelijk de trainingshartslag te bereiken. Dat voelt niet prettig en ook loop je dan veel sneller dan je (halve) marathontempo. En het geeft dus niet als het even duurt voordat je de trainingshartslag hebt bereikt.
met blijde groet,
Rob