Hallo,
Ik volg het 10km programma. Vanochtend heb ik 5km voluit gelopen. Dat ging goed. Daarna geprobeerd mn hartslag weer snel naar beneden te krijgen. Deze blijft echter de hele dag op 80, terwijl dat normaliter 60 is. En dat ondanks ademhalingsoefeningen en een ontspanningsoefening waarvan ik in slaap viel en na een half uur helemaal ontspannen wakker werd.
Is die hartslag van 80 dan laag genoeg? (De rest van de dag was overigens wel heel druk.)
Is het doen van een ontspanningsoefening waarvan ik ook langzamer ga ademhalen een goed alternatief voor de ademhalingsoefeningen? Als ik teveel probeer mn uitademing te verlengen of te pauzeren tussen ademhalingen, moet ik hoesten. Ik heb snel last van kriebel in mn keel en dat wordt kennelijk aangezet door de ademhalingsoefening.
Groet,
Andrea
Vragen over Hartslag na training en ademhalingsoefening.
- RunningRob - Sportrusten
Re: Vragen over Hartslag na training en ademhalingsoefening
Hoi Andrea,
Het is normaal dat je rusthartslag varieert gedurende de dag, ook is het normaal dat deze hoger is na een training, je lijf is bezig met het herstel.
Ik heb bij mijzelf gemerkt dat mijn rusthartslag het laagst is tegen het einde van de middag, als ik rustig achter mijn bureau zit te werken. Deze is dan dus nog lager dan mijn rusthartslag 's ochtend vroeg voor het opstaan. Dat scheelt soms wel meer dan 10 slagen.
Het advies is dan ook om elke dag op dezelde tijd en onder dezelfde omstandigheden je rusthartslag te meten, en die waarden dan te vergelijken. Daarom pak ik toch altijd mijn rusthartslag 's ochtends vroeg, ondanks het feit dat deze 's middags lager is. Omdat er ook middagen zijn dat ik niet achter mijn bureau zit te werken.
met blijde groet,
Rob
Het is normaal dat je rusthartslag varieert gedurende de dag, ook is het normaal dat deze hoger is na een training, je lijf is bezig met het herstel.
Ik heb bij mijzelf gemerkt dat mijn rusthartslag het laagst is tegen het einde van de middag, als ik rustig achter mijn bureau zit te werken. Deze is dan dus nog lager dan mijn rusthartslag 's ochtend vroeg voor het opstaan. Dat scheelt soms wel meer dan 10 slagen.
Het advies is dan ook om elke dag op dezelde tijd en onder dezelfde omstandigheden je rusthartslag te meten, en die waarden dan te vergelijken. Daarom pak ik toch altijd mijn rusthartslag 's ochtends vroeg, ondanks het feit dat deze 's middags lager is. Omdat er ook middagen zijn dat ik niet achter mijn bureau zit te werken.
Iedere oefening waarvan je rustiger gaat ademen en waarvan je hartslag daalt is goed! Als dat bij jouw beter gaat is het helemaal goed.andreaburg schreef:Is het doen van een ontspanningsoefening waarvan ik ook langzamer ga ademhalen een goed alternatief voor de ademhalingsoefeningen?
met blijde groet,
Rob