Marathonhartslag versus hartslagzones

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Geertx

Marathonhartslag versus hartslagzones

Bericht door Geertx »

Goedemorgen,
Indien ik het goed begrepen heb, moet je best de trainingen aanpassen in functie van constante hartslag.
Wat is dan precies het nut van het bepalen van hartslagzones?
Mijn marathonhr is 132, dit is tevens de bovengrens van mijn D1 zone, dus op marathonhr train ik steeds in D1. Is dit ok?
Tweede vraag: bij constante hartslag moet ik mijn snelheid (of wat daar nog van overschiet) al na een 3-4 km naar beneden aanpassen om te eindigen na 10km op ong 8,3km/u... is dit ok met betrekking tot marathon, die ik zou moeten kunnen lopen in 4:40 (9km/u gemiddeld) volgens de tabellen in de Hardlooprevolutie?
Met vriendelijke groet,
Geert
RunningRob - Sportrusten

Re: Marathonhartslag versus hartslagzones

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Geert,

Van belang is je omslagpunt. Aan de hand van je omslagpunt en je 10km tijd wordt je schema bepaald als je traint voor de halve of hele marathon.

Als je volgens het beginners schema of voor de 10km traint, train je in zones. Dus daar zijn je zones van belang.

Je moet wennen aan het lopen op marathonhartslag, je wordt in de loop van de 100 dagen sneller op deze hartslag. Als je gemiddeld over de 10km uitkomt op ongeveer marathontempo, dan klopt je marathonhartslag. Als je echt langzamer loopt, laat het dan even weten.

Met blijde groet,

Rob
Geertx

Bericht door Geertx »

Hey Rob,
Blijkbaar moet ik (nog) langzamer lopen.
Heb even test gedaan op loopband, ben begonnen aan 9km/u, maar moest stelselmatig (met 0,2km/u) verminderen tot 8km/u om constante marathon hartslag aan te houden...
Volgens tabellen in Hardlooprevolutie zou ik 4u39 moeten kunnen, zijnde gemiddeld 9km/u over de totale afstand. Op dit ogenblik treedt er dus veel te snel (reeds na 3-4km) verval op.
Komt dit goed of ben ik te optimistisch geweest?
Beste groeten,
Geert
korz

Bericht door korz »

Beste Geert, heb je, heb omslagpunt t al laten berekenen? En heb je 10km voluit gelopen en wat is je tijd? Met die 2 gegevens kun je den prachtig schema samenstellen via deze online omgeving.

Grtn MaRten
Lopen met je hart: heerlijk!
Geertx

Bericht door Geertx »

Hey Maarten en Rob,
Testen zijn uitgevoerd:
Omslagpunt 165
10 km in 56 min
Vo2 max was 43
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Geert,

Dank voor je antwoord.
Kun je eens een testje doen? En een training op maratontempo doen in plaats van marathonhartslag? Dus op 4:40?

En dan even kijken wat je gemiddelde hartslag is?

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie