10 km voluit : hoe sta ik ervoor?

Plaats reactie
SportrustenDemo

10 km voluit : hoe sta ik ervoor?

Bericht door SportrustenDemo »

Goedenavond.

Ik heb gisteren op dag 44 "10 km voluit" getraind. Een half jaar geleden liep ik 42.40 min in een wedstrijd, daarna lag ik er even uit met een blessure en nu liep ik gisteren 45.47 min op de 10 (in de training). Mijn marathon hartslag is wel berekend op die 42.40 min in de wedstrijd en omslagpunt 169.
Vraag: hoe kan ik nu beoordelen of ik op schema lig? Wat verwachten jullie op dag 44 op de 10 km. Dat er sneller wordt gelopen dan de snelste tijd? En wat betekent dat voor het schema? Aanpassen of doorgaan?

Hoor graag! Thanks!
Geert
RunningRob - Sportrusten

Re: 10 km voluit : hoe sta ik ervoor?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Geert,

Dat je in een training niet je wedstrijdsnelheid haalt is heel normaal. Je hoeft dus niets aan te passen.

Aan het begin van het schema bepaal je je omslagpunt en je 10mk tijd. Je omslagpunt pas je niet aan gedurende de 100 dagen, simpelweg omdat een omslagpunt normaal gesproken niet wijzigt. De enige uitzondering is als blijkt dat je omslagpunt niet goed is bepaald, maar daar ga ik even niet vanuit.

Je 10km tijd pas je aan als je een snellere 10km tijd hebt gelopen dan die je gebruikt hebt voor je schema. Dit is dus voornamelijk het geval bij beginnende lopers.

Met andere woorden: ga door met het schema zoals in het begin bepaald is. Als je na verloop van tijd weer in het trainingsschema zit dan zul je merken dat je sneller wordt op je trainingshartslagen, en dat is het teken dat het goed gaat.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie