vetverbranding trainen in 14km schema
vetverbranding trainen in 14km schema
Hallo,
In voorbereiding op mijn eerste marathon heb ik een inspanningstest gedaan, waaruit bleek dat ik bijna al mijn energie haal uit koolhydraatverbranding. Ook al bij lagere intensiteit. Daarbij ligt mijn comfort zone op dit moment rondom (of zelfs iets voorbij) mijn omslagpunt (hartslag 146). Ik moet mijn vetverbranding dus flink trainen, en leren rustiger te lopen. Ik vraag me af of dat te combineren is met het 14km schema, omdat daar maar weinig vogeltjes kijken in zit en relatief (ten opzichte van conventionele schema's) intenstief getraind wordt.
Iemand hier een idee over? Ik zie graag reacties!
Groeten Baukje
In voorbereiding op mijn eerste marathon heb ik een inspanningstest gedaan, waaruit bleek dat ik bijna al mijn energie haal uit koolhydraatverbranding. Ook al bij lagere intensiteit. Daarbij ligt mijn comfort zone op dit moment rondom (of zelfs iets voorbij) mijn omslagpunt (hartslag 146). Ik moet mijn vetverbranding dus flink trainen, en leren rustiger te lopen. Ik vraag me af of dat te combineren is met het 14km schema, omdat daar maar weinig vogeltjes kijken in zit en relatief (ten opzichte van conventionele schema's) intenstief getraind wordt.
Iemand hier een idee over? Ik zie graag reacties!
Groeten Baukje
- RunningRob - Sportrusten
Re: vetverbranding trainen in 14km schema
Hoi Baukje,
Simpel: loop voor je ontbijt.
https://www.sportrusten.nl/afvallen-en-hardlopen/
Hier wat meer overpeinzingen over dit onderwerp:
https://www.sportrusten.nl/waarom-je-je ... ten-staan/
Met blijde groet,
Rob
Simpel: loop voor je ontbijt.
https://www.sportrusten.nl/afvallen-en-hardlopen/
Hier wat meer overpeinzingen over dit onderwerp:
https://www.sportrusten.nl/waarom-je-je ... ten-staan/
Met blijde groet,
Rob
Hoi,
Ik volg ook het 14k schema maar vind het lastig. Ik zit snel te hoog met mijn hartslag. Nu train ik voor de kustmarathon in oktober en iedere woensdag train ik mee. Volgens het schema moet dit niet maar voor mijn gemoedstoestand wel
. Ik zit bij iedere duurloop van 20 - 23 km te hoog in hartslag. 165-180 en omslag is 180. Dit kan niet anders want ik train in een groep. Nu zit ik volgens mij ook in een koolhydraatverbranding dan vetverbranding vanwege mijn hartslag? Of heb ik het mis? Wat moet ik dan eten? Juist meer koolhydraten die dag en avond ervoor? Ik zit ook een beetje met mijn voeding te stoeien. Is het verstandig om niet meer mee te trainen en dan 14k aan te houden? Ik verwacht niet dat ik voor 7 oktober heel veel zak in hartslag.. Dus ook met de marathon verwacht ik op 170 te zitten zeker met de spanning en parcours. Strand, duinen etc. Wat adviseer je mij qua eten in combinatie met deze hartslag? Vd week voor het ontbijt gelopen op 150 en dat gaat goed. Makkelijk vol te houden 1 uur lang maar kan ook momentopname zijn. Alvast bedankt!
Ik volg ook het 14k schema maar vind het lastig. Ik zit snel te hoog met mijn hartslag. Nu train ik voor de kustmarathon in oktober en iedere woensdag train ik mee. Volgens het schema moet dit niet maar voor mijn gemoedstoestand wel
Bedankt Rob!
Al gaat de tweede link mij (nog) iets te ver..
Het enige wat ik me afvraag: Is het een recept om af te vallen? want dat wil ik niet. Sinds ik fan ben van ongeraffineerd eten en structureler hardloop en yoga beoefen is mijn vetpercentage al vrij laag geworden (13%).
Al gaat de tweede link mij (nog) iets te ver..
Het enige wat ik me afvraag: Is het een recept om af te vallen? want dat wil ik niet. Sinds ik fan ben van ongeraffineerd eten en structureler hardloop en yoga beoefen is mijn vetpercentage al vrij laag geworden (13%).
Hoi Baukje,
Wat het verhaal wil zeggen is dat als je niet eet voor je training je lijf dus meer aan vetverbranding zal doen en je dit dus ook traint.
met blijde groet,
Rob
Het gaat me in dit verhaal om de vetverbranding. Als je gewoon blijft eten en trainen wat je nu al doet zal je niet afvallen.Bauk schreef:Is het een recept om af te vallen?
Wat het verhaal wil zeggen is dat als je niet eet voor je training je lijf dus meer aan vetverbranding zal doen en je dit dus ook traint.
met blijde groet,
Rob
Hoi Jessica,
Als je tijdens de marathon te snel gaat zul je geheid "opgebrand" zijn voor het einde
Als je goed kunt lopen voor het ontbijt dan zit het met je vetverbranding wel goed. Je hoeft niet speciaal voedsel te nemen tijdens de trainingen, voor de marathon zelf zou je kunnen "koolhydraten stapelen" en bietensap drinken. En tijdens de marathon neem je om de 10km een gel. Dit zou je wel moeten oefenen door eens halverwege de training een gel te nemen, ook om te kijken of de gel je bevalt.
Met blijde groet,
Rob
Is je tempo dan wel je marathontempo?JessicaM schreef:Ik zit snel te hoog met mijn hartslag
Probeer de trainingen op marathonhartslag alleen te lopen, dat is de hartslag die je zal moeten lopen tijdens de marathon en het is de bedoeling dat je deze traint. De "intensieve" of vogels kijken training ruil je dan in voor de training in de groepJessicaM schreef:en iedere woensdag train ik mee.
Je verbrand altijd suikers en vet, alleen hoe sneller je loopt, hoe meer suikers je verhoudingsgewijs verbrandt.JessicaM schreef:Nu zit ik volgens mij ook in een koolhydraatverbranding dan vetverbranding vanwege mijn hartslag?
Probeer eens je stapfrequentie lekker hoog te houden (groter dan 160 stappen per minuut) en dan je stappen klein, dan kun je goed je hartslag regelen. Probeer dan echt op marathonhartslag te lopen. Als je dit doet zul je ongeveer op marathontempo moeten lopen, ook tijdens de marathonJessicaM schreef:k verwacht niet dat ik voor 7 oktober heel veel zak in hartslag.. Dus ook met de marathon verwacht ik op 170 te zitten zeker met de spanning en parcours.
Als je tijdens de marathon te snel gaat zul je geheid "opgebrand" zijn voor het einde
Als je goed kunt lopen voor het ontbijt dan zit het met je vetverbranding wel goed. Je hoeft niet speciaal voedsel te nemen tijdens de trainingen, voor de marathon zelf zou je kunnen "koolhydraten stapelen" en bietensap drinken. En tijdens de marathon neem je om de 10km een gel. Dit zou je wel moeten oefenen door eens halverwege de training een gel te nemen, ook om te kijken of de gel je bevalt.
Met blijde groet,
Rob
Super Rob! Bedankt!