Ik ben lid van een recreatieve hardloopvereniging waar er “traditioneel” getrained wordt voor de halve en hele marathon. De laatste tijd groeit de nieuwsgierigheid en belangstelling voor sportrusten o.a. omdat een aantal leden het programma gevolgd hebben of aan het volgen zijn.
Wij zijn aan het nadenken hoe wij als vereniging de lopers die deze methode willen volgen kunnen ondersteunen: Samen trainen gaat prima bij vogels kijken maar bij de ander trainings lijkt het heel lastig om bij elkaar te blijven omdat iedereen zijn eigen tempo loopt. Hebben jullie (of andere lopers) ervaring met sportrusten in verenigingsverband? Suggesties en aandachtspunten hiervoor zouden van harte welkom zijn.
P.S. Ik zit zelf nu op dag 64 van de halve marathon schema en ben heel tevreden over mijn progressie. Ik vind het heel motiverend om het schema te volgen… alleen een beetje eenzaam.
sportrusten in verenigingsverband?
- RunningRob - Sportrusten
Re: sportrusten in verenigingsverband?
Hoi Dave,
Ik begeleid zelf ook een groep Sportrusters. De training "vogels kijken" ruilen we af en toe in voor een techniek training. Dus dan gaan we rekken en strekken en doen we looptechniek oefeningen. We sluiten af met een rustig rondje vogels kijken. De langzaamste loper bepaald het tempo (alhoewel er soms ook twee groepjes ontstaan). De andere trainingen doen de lopers individueel.
Als je deze ook samen wil doen:
De intensieve training zou je ook op de club kunnen doen en er dan een interval training van maken.
De training op (halve) marathonhartslag moet je echt doen op de hartslag uit je schema, dit is lastig in een groep te doen. Wat ik wel eens hoor van Sportrusters is dat ze een relatief klein rondje als route nemen die je meerdere keren doet. Je komt elkaar dan regelmatig tegen.
Succes!
met blijde groet,
Rob
Ik begeleid zelf ook een groep Sportrusters. De training "vogels kijken" ruilen we af en toe in voor een techniek training. Dus dan gaan we rekken en strekken en doen we looptechniek oefeningen. We sluiten af met een rustig rondje vogels kijken. De langzaamste loper bepaald het tempo (alhoewel er soms ook twee groepjes ontstaan). De andere trainingen doen de lopers individueel.
Als je deze ook samen wil doen:
De intensieve training zou je ook op de club kunnen doen en er dan een interval training van maken.
De training op (halve) marathonhartslag moet je echt doen op de hartslag uit je schema, dit is lastig in een groep te doen. Wat ik wel eens hoor van Sportrusters is dat ze een relatief klein rondje als route nemen die je meerdere keren doet. Je komt elkaar dan regelmatig tegen.
Succes!
met blijde groet,
Rob
Re: sportrusten in verenigingsverband?
Bedankt voor je reactie Rob - die neem ik mee
Dave
Dave