2 vragen

Plaats reactie
wendy.dekker84256600

2 vragen

Bericht door wendy.dekker84256600 »

Goedenavond!

Zit op dag 25 van het schema en het gaat eigenlijk best lekker allemaal. De laatste 2x hardlopen was m'n hartslag alleen wat aan de hoge kant en moeilijk omlaag te krijgen, was erg lastig. Achteraf gezien voel ik me wat verkouden dus denk ik dat het heel goed daaraan kan liggen. Een goede leiddraad zou uiteraard mijn rusthartslag zijn maar door jetlag en nachten overslaan heb ik die die dagen even niet gemeten. Het lopen ging eigenlijk best lekker alleen die hartslag was dus zo hoog, nu vroeg ik me af, wanneer ben je te moe/ziek of wat dan ook om niet te gaan lopen? Kijk, 100% fit ben ik niet maar echt ziek ben ik nu ook weer niet. En soms valt het allemaal wel weer mee als je eenmaal loopt vind ik, of breek ik dan alleen maar conditie af?

Een andere vraag: volgende week loop ik de Dam tot Dam op zondag de 17e en in die week heb ik aan trainingen een 10km op hogere marathonhartslag staan, eentje van 12 op lage marathonhartslag, vogelskijken en 6 km intensief. Ik wil die DtD op snelheid gaan lopen want ik heb nog wat goed te maken tov vorig jaar 😉😉. Hoe kan ik dat het beste inplannen die week? Moet ik trainingen overslaan of aanpassen?
RunningRob - Sportrusten

Re: 2 vragen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Wendy,
wendy.dekker84256600 schreef:wanneer ben je te moe/ziek of wat dan ook om niet te gaan lopen?
Over het algemeen voel je heel goed of je goed genoeg bent om te gaan lopen of niet, en een wat hogere hartslag hebben we allemaal maal wel eens een keer. Je rusthartslag is dan een manier om je gevoel te controleren. Alleen koorts is een echte no-go. En je hoeft niet bang te zijn dat je snel conditie afbreekt.
wendy.dekker84256600 schreef:Hoe kan ik dat het beste inplannen die week? Moet ik trainingen overslaan of aanpassen?
Ik zou de week voor Dam tot dam rustig aan doen, dus bijvoorbeeld dinsdag de laatste echte training en donderdag misschien een 12min training of een paar km vogels kijken.
Dinsdags na de Dam tot Dam kun je een paar km rustig vogels gaan kijken en als dat goed voelt pak je daarna de trainingen weer op.
Succes! Laat je weten hoe het ging?

Met blijde groet,

Rob
wendy.dekker84256600

Beste Rob,

Dank je wel voor je antwoorden! Ben inmiddels snipverkouden geworden dus dat kan een verklaring geven voor de hoge hartslag. Werd ineens een beetje nerveus of ik wel goed bezig was.

Ik ga je tips voor de week van de DtD opvolgen. Deze week staat overigens de eerste keer 'voluit' op het programma, ben benieuwd hoe dat gaat zijn! Ik laat je weten hoe de DtD ging!

Groet,

Wendy
wendy.dekker84256600

Beste Rob,

Van de week dus de DtD gelopen en het ging echt super. Toch een beetje op hartslag gelopen en die in de gaten gehouden (zo'n 10-15 slagen hoger dan mijn marathonhartslag) en had aan het einde nog heel veel energie over! En toch ondanks dat een PR gelopen. Dinsdag heb ik 7 km gelopen maar heb wat last van mijn schenen (steken). Daardoor 2 dagen rust genomen maar merkte vanmorgen dat het nog niet over was, hierdoor mijn training ingekort. Wat is nu wijsheid? Zit op dag 47 en heb nog geen training gemist tot nu toe.

Groet,

Wendy
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Wendy,

Neem een dagje extra rust, dat is geen enkel probleem. Als je 80% van de trainingen daadwerkelijk uitvoert zijn we al blij :)

Gefeliciteerd met je prestatie :D

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie