Hoi,
De marathon zit erop, 15 minuten langzamer gefinisht dan 2 jaar geleden in Rotterdam. Maar .....
- mijn hartslag was vanaf de eerste meters al veel te hoog. Waar ik normaal makkelijk 6.15 loop met een hartslag van 144-145, was mijn hartslag gisteren bij de start al 155 bij een tempo van 6.40 per km!!! Ik kreeg hem met geen mogelijkheid lager, ook niet met de ademhalingsoefeningen. Heb besloten toch maar op hartslag te blijven lopen, terwijl het tempo van 6.15 beter voelde, maar mijn hartslag ging bij dat tempo gelijk al naar 160 (mijn hoge HR) bij de 1e km. Leek me niet verstandig. Voor het overige voelde mijn lijf goed. Het was wel erg warm, druk, kwam niet in mijn ritme. Bij 37 km. (Pas) wat last van kramp in de kuiten en af en toe moeten rekken en strekken. Verder lichamelijk goed over de streep gekomen. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer ik op gevoel had gelopen ik bij de 21 km al kapot geweest zou zijn. Ben dus blij dat ik heb gekozen om op hartslag te blijven lopen ondanks dan de voor mijn gevoel “slechte” tijd. Het is niet anders.
Daarbij toch nog een vraag: ook gezien de hartslagervaring van gisteren zou ik toch graag verder willen trainen op hartslag. Ik merk dat ik er sneller van word (op de 10 km dan hee) en beter naar mijn lichaam luister. Nog tips hoe dat aan te pakken zonder voor een wedstrijd te trainen?
Verder wil ik jullie bedanken voor de begeleiding, met name de snelle en duidelijke antwoorden op vragen vond ik heel prettig. Ga zo door!
Sportieve groetjes,
Marja
Marathon Amsterdam - hoge hartslag
- RunningRob - Sportrusten
Re: Marathon Amsterdam - hoge hartslag
Hoi Marja,
Gefeliciteerd met je prestatie! Hulde! Je hebt het toch maar weer geflikt!
De warme kan best roet in het eten gegooid hebben hoor, de een er nu eenmaal heeft er meer last van dan de ander.
Ik ben zelf ook echt een koud weer loper
Als je niet specifiek voor een wedstrijd traint, kun je gewoon op zone trainen:
Dus een keer vogels kijken, een keer in D2 en een keer in D3.
Train je 4 maal in de week dan doe je gewoon 2 maal een training D2.
En af en toe eens voluit of een snelle interval. De afstanden vergelijkbaar met de afstanden uit je marathonschema.
Met blijde groet,
Rob
Gefeliciteerd met je prestatie! Hulde! Je hebt het toch maar weer geflikt!
De warme kan best roet in het eten gegooid hebben hoor, de een er nu eenmaal heeft er meer last van dan de ander.
Ik ben zelf ook echt een koud weer loper
Als je niet specifiek voor een wedstrijd traint, kun je gewoon op zone trainen:
Dus een keer vogels kijken, een keer in D2 en een keer in D3.
Train je 4 maal in de week dan doe je gewoon 2 maal een training D2.
En af en toe eens voluit of een snelle interval. De afstanden vergelijkbaar met de afstanden uit je marathonschema.
Met blijde groet,
Rob