Beste sportrusters,
Begin oktober liep ik door middel van het sportrustenschema een heerlijke halve marathon in Eindhoven met een eindtijd van 1:51:39 met een gemiddelde van 5:16.
Na de halve marathon heb ik mijn kilometers nog wat uitgebreid en in begin december een 29 km trail gelopen. En mede als gevolg van een grote bloedblaar die ik daar opliep wilde ik een tijdje rust houden.
Nu ben ik 31 december begonnen met trainen voor de hele in Rotterdam, alleen vind ik zoals meerdere op dit forum het moeilijk om in het lage tempo te lopen. Volgens mijn snelste 10 km tijd (49:09) die ik liep tijdens het halve marathonschema, zou ik gemiddeld 06:04 min/km kunnen lopen op de hele marathon, echter tijdens de trainingen op marathonhartslag loop ik zo tussen de 6:45 en 7:00. Ik vermoed dat dit aan mijn verslechterde conditie ligt door die 3 weken rust. Dit tempo voelt voor mij zo langzaam/onaangenaam dat ik pijntjes ga krijgen, stijve benen, pijn in mijn knie...
Nu mijn vragen:
- Zou ik de eerste weken ook op marathonsnelheid kunnen trainen in plaats van hartslag om zo mijn conditie weer wat (sneller) op peil te brengen? Om daarna natuurlijk weer over te stappen op de hartslagen.
- Het halve marathonschema was een stuk intensiever, daarmee liep ik telkens een PR op de 10 km. Ik verwacht dat ik die 10 km niet meer zo snel kan lopen, omdat dit schema een stuk minder intensief is. Moet ik dan mijn 10 km omlaag bijwerken?
Alvast bedankt!
Groeten,
Lisanne
Trainen op marathonhartslag of snelheid?
- RunningRob - Sportrusten
Re: Trainen op marathonhartslag of snelheid?
Hoi Lisanne,
Succes met trainen!
Met blijde groet,
Rob
De truc om dit te voorkomen is door je stapfrequentie goed hoog te houden. Dus langzaam lopen maar wel 160 of meer stappen per minuut, en dus kleine stapjes maken.Lisanne schreef:Dit tempo voelt voor mij zo langzaam/onaangenaam dat ik pijntjes ga krijgen, stijve benen, pijn in mijn knie...
Dat is geen probleem.Lisanne schreef:Zou ik de eerste weken ook op marathonsnelheid kunnen trainen in plaats van hartslag om zo mijn conditie weer wat (sneller) op peil te brengen? Om daarna natuurlijk weer over te stappen op de hartslagen.
Dat hoeft niet, overigens verwacht ik ook niet dat je zomaar weer langzamer wordt. Ik heb mijn eigen 10km PR ook verbeterd in aanloop naar een marathon...Lisanne schreef:Het halve marathonschema was een stuk intensiever, daarmee liep ik telkens een PR op de 10 km. Ik verwacht dat ik die 10 km niet meer zo snel kan lopen, omdat dit schema een stuk minder intensief is. Moet ik dan mijn 10 km omlaag bijwerken?
Succes met trainen!
Met blijde groet,
Rob
Re: Trainen op marathonhartslag of snelheid?
Bedankt voor de tips!