Bij 8,5 km per uur in zone 4 (hartslag 145) ???

Plaats reactie
Boogje

Bij 8,5 km per uur in zone 4 (hartslag 145) ???

Bericht door Boogje »

Ik heb mn max hartslag gezet op 188. Na een eindsprint na een intensieve interval komt mn max hartslag op 182 (ik ben 45 jaar en 65 kg) .
Ik heb momenteel niet veel aan zonetraning; mn horloge piept continue omdat ik in de verkeerde zone train.
Komt iemand dit bekend voor en kan iemand me hier wat zinnigs over vertellen? Alvast bedankt!
RunningRob - Sportrusten

Re: Bij 8,5 km per uur in zone 4 (hartslag 145) ???

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Boogje,

Vraagje: als je in een constant tempo loopt, is je hartslag dan constant volgens je hartslagmeter?

Als je meter op en neer danst dan is wellicht de meting niet goed:
http://runningrob.nl/help-mijn-hartslag ... ogte-laag/

Ik ben benieuwd,

Blijde groet,

Rob
Boogje

Bericht door Boogje »

Beste Rob,

mijn hartslag schommelt tussen de 150 en 160 slagen per minuut (berekend over ongeveer 25 min lopen) bij een constant tempo van 9 a 10 km per uur. Heeft geen rare pieken zoals het voorbeeldje uit je linkje.
Misschien nog van belang: ik loop sinds vier maanden (met heel veel plezier 3 dagen in de week) zonder blessures.
Ik kan me van een lange loopperiode van zo'n 20 jaar geleden herinneren dat mijn horloge ook continue piepte tijdens lange duurlopen omdat in zgn te hard liep.

ben benieuwd naar je reactie.

groet,

Gert-Jan
RunningRob - Sportrusten

Hoi Gert-Jan,

Ik heb er het er even met Koen over gehad maar we hebben nog wat vragen:
Wat is je omslagpunt en welke zones gebruik je?

En lukt het om een constant tempo te lopen binnen een zone? Of ben je continu aan het corrigeren?

Miscchien kun je een export maken van een training (TCX bestand) en deze opsturen (rob@sportrusten.nl)

Probeer anders eens een training te doen op een bepaald tempo in plaats van een hartslagzone. Ik ben wel benieuwd wat je hartslag dan doet.

Blijde groet,

Rob
Boogje

Bericht door Boogje »

Beste Rob,

Bedankt voor je reactie.

Om op je vragen in te gaan:

Ik heb mijn omslagpunt vanmorgen bepaald; ik heb exact 10 km gelopen in 50:30 (waarbij ik 36 minuten in zone 4, 9 minuten in zone 5 en 5 minuten in zone 3 heb gelopen, mijn tempo was aardig gelijkmatig) mijn gemiddelde hartslag hierbij was 172.

ik had begrepen dat mijn omslagpunt nu ongeveer 172 is?

kunt u adhv deze info mijn (5) zones vastellen? Ik train nu via een marathonschema van polar en zit vaak in de zones 3 en 4 (dat is te hoog volgens het programma)

Nog wat gegevens:
ik loop nu 4,5 maand, ben 45 jaar en weeg 65 kg

alvast bedankt!

Gert-jan Rodenboog
RunningRob - Sportrusten

Hoi Gert-Jan,

Je gemiddelde hartslag op een 10km voluit is inderdaad een goede indicatie van je omslagpunt. Het is echter wel moeilijk op echt voluit te gaan in een training, vandaar dat we altijd adviseren dat te doen tijdens een evenement :)

Hier kun je je hartslagzones bepalen:
https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/

Als je traint voor de marathon dan train je niet zozeer in zones, maar op marathonhartslag. Wil je hier echt meer van weten dan zou ik het boek marathonrevolutie of hardlooprevolutie lezen, daar staat ook in hoe je de hartslagen berekent.

Blijde groet,

Rob
Boogje

Bericht door Boogje »

Bedankt Rob voor je uitleg en linkje.
Ik ga ervan uit dat mijn horloge nu niet meer zo overspannen reageert op beweging na het invullen van de zelf berekende zones :D

Ook zal mijn vo2max van 55 bij een nieuwe fitnesstest hierdoor lager uitvallen vermoed ik.

Het boek ga ik lenen via de Bieb!

vr. groet,

Gert-Jan
Plaats reactie