Missen jullie de lange duurlopen niet?
-
Monique Dammers
Missen jullie de lange duurlopen niet?
Ik ben op weg naar mijn 5e marathon en het sportrustenprogramma speeekt me redelijk aan. Ik snap het principe en denk zeker dat het werkt. Ik heb het schema in mijn agenda gezet en tel af naar dag 1. Zelf ben ik alleen erg bang dat ik de heerlijke lange duurlopen ga missen, je kent ze vast wel.... die duurlopen waarbij na een kilometer of 20 automatisch een lach op je gezicht komt. Die lach blijft dan tot een kilometer of 28 hangen en wordt daarna een soort van grijns
. Nu vraag ik me dus af in hoeverre je het schema "moet" volgen. Is het een optie om 1 training te vervangen voor kracht/balans oefeningen en die kilometers aan elkaar te plakken? Dit dan onder de noemer, niet omdat het moet maar omdat het mag. Uiteraard dan op marathonhartslag. Hoor graag jullie mening, advies en/of tips.
- RunningRob - Sportrusten
Re: Missen jullie de lange duurlopen niet?
Hoi Monique,
Volgens de "traditionele" schema's loop je de lange duurlopen op een lage hartslag, onder je marathonhartslag. Terwijl de kracht van het sportrusten schema juist is dat je kortere trainingen loopt op marathonhartslag.
Het gevaar van lange trainingen lopen op marathonhartslag is dat je jezelf overbelast. Je kunt het uiteraard proberen maar houd dan goed je rusthartslag in de gaten, om te voorkomen dat je overbelast raakt.
blijde groet,
Rob
Volgens de "traditionele" schema's loop je de lange duurlopen op een lage hartslag, onder je marathonhartslag. Terwijl de kracht van het sportrusten schema juist is dat je kortere trainingen loopt op marathonhartslag.
Het gevaar van lange trainingen lopen op marathonhartslag is dat je jezelf overbelast. Je kunt het uiteraard proberen maar houd dan goed je rusthartslag in de gaten, om te voorkomen dat je overbelast raakt.
blijde groet,
Rob
-
Monique Dammers
Re: Missen jullie de lange duurlopen niet?
Dank voor je reactie. Probeer het schema te volgen, geloof er zeker in. Er worden zeker voldoende kilometers gemaakt. Als het gemis te groot zal gaan worden weet ik waar ik rekening mee moet houden. Ik zal mijn hartslag goed in de gaten houden.