Ik loop te langzaam!

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Mie

Ik loop te langzaam!

Bericht door Mie »

Volgende week is de marathon van rotterdam.
Maar als ik nu mijn tempo’s bekijk op de marathonhartslagen loop ik veel te langzaam om de voorspelde eindtijd te lopen. Ik loop veel te langzaam op die hartslagen.
Mijn lage marathonhartslag is 123, dan loop ik ongeveer 7 min/ km.
Mijn hoge marathonhartslag is 127, dan loop ik ongeveer 6:40/45.
Op de intensief 132 loop ik ongeveer 6:15/30.
Volgens het boek zou ik met mijn snelste 10 km tijd van 53 min ongeveer 4 uur 31 over de marathon doen. Omgerekend is dat een tempo van 6:25. De halve van egmond liep ik afgelopen januari in een tempo van 6:10. Ik was echt niet kapot en was heel snel hersteld. Mijn rusthartslag de volgende dag was nauwelijks verhoogd.
Dus zal ik die lage marathonhartslagen maar loslaten en bv een tempo van ongeveer 6:30 gaan lopen? Een hartslag van 132 houd ik best 4,5 uur vol denk ik/hoop ik. Dat voelt niet echt zwaar. overigens mijn omslagpunt is 151, mijn maximum hartslag is 165.
RunningRob - Sportrusten

Re: Ik loop te langzaam!

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Mie,

Ik heb even je trainingen bekeken. Je analyse klopt wel, je had wat hoger in de hartslag kunnen lopen. Wel zien je tijden er mooi constant uit.

Voor Rotterdam:
Je kunt proberen op tempo te lopen, maar ik zou wel een maximum hartslag aanhouden, zeker de eerste helft. Bijvoorbeeld 130. Als je merkt dat het lekker gaat, kun je in de tweede helft versnellen en dan maak je het "verlies" zeker weer goed. :)

Succes!

Blijde groet,

Rob
Mie

Bericht door Mie »

Hoi Rob,

Fijn, dank je wel voor je advies!

Groet, Mie
Mie

Bericht door Mie »

Hoera! Ik heb de marathon Rotterdam gisteren succesvol uitgelopen in een tijd van 4:38.
Het ging prima. En nu de dag erna voel ik me ook prima, beetje spierpijn.
Mijn hartslag is altijd boven de 130 geweest. Eerste 6 km ongeveer 130-135. Daarna meestal 135-140 of hoger. De laatste 3 km 150-152 (151 is mijn omslagpunt).
Mijn herstelhartslag was 's avonds al weer 48. (dit is wel normaal voor mij)
Ik heb steeds wel het gevoel gehad dat het makkelijk te doen was, ik had qua hartslag wel harder gekund, zo voelde het. Ik hield me in omdat dit mijn eerste marathon was en ik geen flauw idee had wat ik kon verwachten. Ik had namelijk nooit verder dan een halve marathon gelopen.
Dus nu ik het evalueer denk ik dat mijn marathon hartslagen zoals die door jullie berekend zijn voor mij toch te laag zijn.
Deze marathon smaakt naar meer! Maar hoe pak ik het dan aan? Moet ik dan niet op hogere marathonhartslagen gaan trainen? Hetzelfde geldt voor de halve marathon. In januari liep ik in Egmond met een gemiddelde hartslag van 146, terwijl mijn lage +hoge 1/2-marathon hartslagen 137-143 zijn. Opnieuw omslagpunt laten bepalen? Dat scheelt ook maar 1 HS per HS hoger omslagpunt, zie ik in het boek. (ik had mijn omslagpunt bij sportgeneeskunde Rotterdam- Ikazia Zh laten doen, fietstest, dit werd dan ook omgerekend naar hardlopen)

Graag je advies, alvast bedankt!
RunningRob - Sportrusten

Hoi Mie,

Gefeliciteerd met je mooi prestatie! Hulde!
Vergeet je niet je melden op de wall of 14K?
https://www.sportrusten.nl/marathonrevo ... ll-of-14k/

Wat betreft je hartslagen, wat was nu uiteindelijk je gemiddelde op de marathon?

Blijde groet,

Rob
Mie

Bericht door Mie »

Mijn gemiddelde hartslag over de hele marathon was 140. Mijn gemiddelde tempo was 6:33
RunningRob - Sportrusten

Dank voor je antwoord.
Ik zou de volgende periode hartslag 135, 140 en 145 (laag, hoog en intensief) aanhouden.

Laat even weten hoe het gaat als je weer begonnen bent, dan check ik het nog een keertje :)

Blijde groet,

Rob
Mie

Bericht door Mie »

Hoi Rob,

Dat is wel behoorlijk hoger! Hoe zou het kunnen dat mijn marathonhartslagen in het sportrustenprogramma dus totnogtoe nu niet klopten? Zou je misschien extra variabelen in je model hebben moeten gebruiken? Blijkbaar sloot het niet aan op mijn situatie. Ik ben daar wel nieuwsgierig naar.
Ik heb me nu aangemeld voor de Berenloop op 4 november.
Dus dan beginnen de 100 dagen weer eind juli.
Is het nodig weer het volledige schema te volgen?

alvast dank voor je antwoord!
RunningRob - Sportrusten

Hoi Mie,

Ik vermoed dat je omslagpunt toch wat hoger ligt dan uit de test bleek.

Je vertelde dat je aan het einde van de marathon op je omslagpunt liep, en dat is toch wel bijzonder, of je had gewoon heel veel over :)

Maar je hebt in feite al bewezen dat je de nieuwe hartslagen aankan, door je gemiddelde van 140 op de marathon. Vandaar mijn advies.

Blijde groet,

Rob
Mie

Bericht door Mie »

Ha Rob
Dank voor je reactie. Misschien ga ik nog een keer mijn omslagpunt laten bepalen en nu met een looptest ipv fietstest.
Eens kijken hoe het er nu voor staat.
Hoe snel veranderd dat weer als je minder traint? Heb je daar enig idee van?
RunningRob - Sportrusten

Je omslagpunt verandert niet of nauwelijks, hij daalt alleen heel langzaam naarmate je ouder wordt.

Succes met trainen!

Blijde groet,

Rob
Mie

Bericht door Mie »

Ja, en ouder worden we! Gelukkig maar.....
Bedankt, ik zal het omslagpunt bij hardlopen dan nog eens bepalen. Het omslagpunt dat ik nu hanteer is bepaald met een fietstest en geextrapoleerd naar hardlopen.
Misschien dat dat dan toch niet helemaal juist was.
Maar de warmte heeft bij de marathon van rotterdam ook nog een rol gespeeld, dus wellicht was mijn hartslag wel wat verhoogd.
Ik denk dit omdat ik de halve van Egmond dit jaar bij een hartslag van 145 gemiddeld liep, dus dat zou dan wel een te klein verschil zijn tussen hele (140) en halve (145) marathon? Of is dat wel normaal?
RunningRob - Sportrusten

Hallo Mie,
Mie schreef:Ik denk dit omdat ik de halve van Egmond dit jaar bij een hartslag van 145 gemiddeld liep, dus dat zou dan wel een te klein verschil zijn tussen hele (140) en halve (145) marathon? Of is dat wel normaal?
Ik denk dat je nog wel wat sneller zou kunnen op de halve :)

Blijde groet,

Rob
Mie

Bericht door Mie »

Hoi Rob,

Inmiddels ben ik weer begonnen met trainen voor de Berenloop (marathon van terschelling).
Zoals je adviseerde probeerde ik aanvankelijk op hogere hartslagen te lopen:
135 -140 -145 ipv 123 - 128 -132.
Dit nav mijn ervaringen op de halve en hele marathon dit jaar.

Maar dit valt me erg tegen. Het voelt heel erg zwaar om dat in de training vol te houden. ik kan helemaal niet meer relaxed lopen op deze nieuwe marathonhartslagen. Ik loop nu weer op wat lagere harstslagen. Ik weet niet zo goed waar ik nu goed aan doe.

Groet, Mie
RunningRob - Sportrusten

Hoi Mie,

Dank voor je berichtje. Ik heb even naar je trainingen gekeken en als ik dat zo zie denk ik dat het prima gaat, ook op de verwachte tempo's. Dit is wel het tempo waarmee je al een marathon hebt gelopen ;)

Maar het belangrijkste is dat je plezier hebt in de trainingen, anders is het niet vol te houden.

Dus als je plezieriger loopt op wat lagere hartslagen doe dat dan vooral. Waarschijnlijk zal je vanzelf dan ook weer wat sneller worden op deze hartslagen :)

Laat je weten hoe het gaat?

Rob
Mie

Bericht door Mie »

Ha Rob,
Dank voor je snelle reactie. Ik ga uitproberen wat goed voelt. De komende 3 weken ben ik in de dolomieten, dus een beetje afwijking van de training. Vooral wandelen en fietsen en tussendoor een beetje hardlopen, kijken hoe dat daar gaat. Ik heb inmiddels wel trailrunschoenen voor dat terrein :)
Plaats reactie