Sinds 31 december (mooi begin van het nieuwe jaar) ben ik aan het trainen voor de marathon van Rotterdam. Dit gaat goed ik loop lekker op de hartslagen. Wat me wel opvalt dat de temperatuur zo'n invloed heeft op mijn hartslag. Mijn marathonhartslag is 148-153. Als ik train op 148 moest ik met normale temperaturen echt iets inhouden en niet voluit gaan. Maar de afgelopen keer toen ik trainde met temperaturen rond het vriespunt of net daaronder moest ik echt hard werken om aan die 148 te komen omdat mijn hartslag (door de koude waarschijnlijk) laag bleef. Is dit geen probleem? In de zomer zal dit de andere kant op werken. Hoe houdt het schema hier rekening mee? Hoe moet ik hier mee omgaan? In april tijdens de marathon van Rotterdam zal het aanzienlijk warmer zijn.
Met sportieve groet,
Femke
hartslag en weersinvloeden zoals lage temperatuur
-
Femke Debeij
- RunningRob - Sportrusten
Re: hartslag en weersinvloeden zoals lage temperatuur
Hoi Femke,
Er zijn verschillende redenen waarom je de ene keer harder moet werken om je hartslag te halen dan de andere keer. De temperatuur is daar één van. Maar ook hoe uitgerust je bent, wanneer en wat je gegeten hebt, moment van dag, speelt allemaal mee.
Daarom is het juist goed om op hartslag te trainen en niet op snelheid, want dan wordt dit automatisch meegenomen.
Als het kouder is hoeft je lijf minder energie te stoppen in koeling en is je hartslag dus wat lager, en die energie kun je weer gebruiken om sneller te gaan.
Het blijkt dat voor marathonlopers de meest ideale temperatuur zo tussen de 7 en 10 graden is, als je dit interresant vind moet je "Het geheim van hardlopen" eens lezen, daarin worden alle aspecten die van invloed zijn op je prestatie punt voor punt behandeld, en ook nog eens onderbouwd met getallen.
met blijde groet,
Rob
Er zijn verschillende redenen waarom je de ene keer harder moet werken om je hartslag te halen dan de andere keer. De temperatuur is daar één van. Maar ook hoe uitgerust je bent, wanneer en wat je gegeten hebt, moment van dag, speelt allemaal mee.
Daarom is het juist goed om op hartslag te trainen en niet op snelheid, want dan wordt dit automatisch meegenomen.
Als het kouder is hoeft je lijf minder energie te stoppen in koeling en is je hartslag dus wat lager, en die energie kun je weer gebruiken om sneller te gaan.
Het blijkt dat voor marathonlopers de meest ideale temperatuur zo tussen de 7 en 10 graden is, als je dit interresant vind moet je "Het geheim van hardlopen" eens lezen, daarin worden alle aspecten die van invloed zijn op je prestatie punt voor punt behandeld, en ook nog eens onderbouwd met getallen.
met blijde groet,
Rob