10 km voluit

Plaats reactie
Friso19

10 km voluit

Bericht door Friso19 »

Voordat ik aan het 100 dagen programma ben begonnen, heb ik nooit veel hardgelopen. Van de zomer voor het eerst een 10 km en die liep ik in 57 minuten.
Ik train nu op 126, 131 en 135. En gisteren heb ik voor het eerst voluit de 10 km gelopen. In 58.15. Wat me opviel, is dat ik die 10 in de zomer heel rustig ben begonnen en toen aan het eind kon versnellen. En die van gister heb ik vanaf het begin af aan volle bak gelopen, hartslag steeds tegen omslagpunt (159) aan. Tamelijk onplezierig, dus dat zal wel kloppen. Mara in een mindere tijd dus.

Beetje teleurgesteld was ik wel, want na een maand trainen (met veel plezier) had ik eigenlijk wel wat vooruitgang verwacht.

Is het een kwestie van gewoon doorgaan of zou ik iets anders in de trainingen moeten doen?

Graag advies.
RunningRob - Sportrusten

Re: 10 km voluit

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Friso,

Bedenk even dat de 10km voluit training niet is bedoeld om PR's te lopen. Sinds Koen een blog heeft geschreven waarin hij beschrijft dat je de 10km ook kunt gebruiken om je omslagpunt vast te stellen merk ik dat mensen aan de 10km voluit een bepaalde waarde hechten waarvoor deze niet bedoeld is.

De 10km voluit is er omdat het goed is af en toe een training voluit te lopen. Dus het voluit lopen is belangrijk, in welke tijd dat gebeurd is niet belangrijk. Mocht je toevallig een PR lopen dan kun je dat gebruiken om je trainingshartslagen aan te passen, maar dat is eigenlijk bijzaak. Je trainingen over het geheel zullen een naar bovengaande lijn vertonen, maar het is heel normaal dat het de ene keer beter gaat dan de andere keer.

Dus vooral doorgaan! :)

met blijde groet,

Rob
Friso19

Re: 10 km voluit

Bericht door Friso19 »

Dank je wel Rob, dat geeft de burger weer moed, ik loop weer vrolijk verder!
Plaats reactie