Ik heb een vraag over de omslagpunt en de berekende marathon hartslagen in het schema. Eerder heb ik een halve marathon gelopen met het sportrusten schema. Ik heb daarvoor zelf mijn omslagpunt 'bepaald' tijdens een veldtest. Hier kwam een omslagpunt van 170 uit. Ik had moeite de hartslagen te halen uit het halve marathon schema, maar heb wel een PR gelopen op de halve uiteindelijk en inmiddels meerdere halve marathons gelopen.
Nu wil ik graag de marathon van Rotterdam gaan lopen, heb ik een inspanningstest laten doen via sportrusten. Hier kwam een veel lager omslagpunt uit. nl. 157 voor hardlopen. In het marathon schema komt hier 134, 139 en 144 uit. Nu is het schema nog niet begonnen, maar ben ik wel al sinds een week of 4 aan het proberen om te trainen op deze hartslagen, echter dit is voor mij eigenlijk onmogelijk. Ik kom eigenlijk heel snel al op een hartslag van minimaal 140 / 145. Ik loop dan heel rustig (ruim onder het beoogde marathon tempo). Het is eigenlijk best frusterend, en brengt me in twijfel. het voelt niet als trainen, maar snelwandelen
Mijn snelste recente 10km is 45.51 minuten met een gemiddelde hartslag van 163. Laatste halve marathon heb ik gelopen in 1.50 met een gemiddelde hartslag van 159. Tijdens intensieve interval training (bij atletiekvereniging) haal ik geregeld max. hartslagen van 180, 182). Kortom ik heb het gevoel dat ik te laag in de hartslagen aan het trainen ben. Zou ik beter de 163 uit de laatste 10km kunnen aanhouden, of moet ik gewoon volhouden en blijven proberen de hartslagen omlaag te krijgen?
Mvg
Dennis