Een hard hoofd

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Marathon Marit

Een hard hoofd

Bericht door Marathon Marit »

HI,

Ik ben met het 100 dagen programma aan het trainen voor de marathon van A'dam.
Heb meerdere halve marathons gelopen, maar door een knie blessure lukte het steeds niet meer km te maken.

Mijn training gaat de afgelopen 2 weken behoorlijk dramatisch. Ik liep 4 dagen in de week, maar merkte dat mijn knieblessure op begon te spelen. Ik heb daarom besloten de vogelskijken uit het schema te halen. (ik yoga ook nog een paar keer in de week).
En, heb vorige week 1 training over geslagen om mijn knie rust te geven.
Dat heeft voor mijn knie goed gewerkt, maar:
- mijn benen zijn de laatste drie trainingen loodzwaar
- ik krijg mijn hartslag niet naar beneden (moest 12 km lopen met hartslag 138, maar zat voortduren op 150 +)
- en moest gisteren na 7 km gaan wandelen, omdat mijn benen totaal niet meer wilden.

Ik heb daarom twee vragen:
- wat gaat er nu niet goed? En, kan ik doen om in ieder geval min training te halen?
- en, hoe gaat het me ooit lukken om straks 42 km te rennen? als ik 7 al niet eens haal?

Groet, marit
RunningRob - Sportrusten

Re: Een hard hoofd

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marit,

Knie blessures zijn vaak een techniek probleem. Een paar simpele tips kunnen je al wat verder helpen:
- Probeer je stapfrequentie flink hoog te houden, dat zorgt ervoor dat niet op je hak landt.
- Train af en toe op zachte ondergrond, dus bos of zand.

Meer info: https://www.sportzorg.nl/sportblessures/lopersknie
En anders toch even bij de fysio langs ;)

Als je hartslag te hoog wordt kun je proberen je uitademing te verlengen, dus langer uitademen dan inademen.
Verder kun je ook hier proberen je staplengte te verkleinen maar wel je stapfrequentie hoog te houden. Je kunt dan makkelijker je snelheid en daarmee ook je hartslag regelen.

Hoe is je snelheid? Is deze wel als verwacht of loop je ook langzamer dan je zou willen?

Sterkte,
Rob
Plaats reactie