Hartslag blijft lang (te) laag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
IvarS

Hartslag blijft lang (te) laag

Bericht door IvarS »

Hallo!

Even een hartslag dingetje.
Ik liep altijd met een hoge hartslag van rond de 178 gemiddeld. Dan ook lekker op tempo. Zodra ik begon te rennen, schoot mijn bijpassend hartslag omhoog. Nog geen bijzonderheden, behalve dat warmlopen blijkbaar niet aan mij besteed was. :)

Nu ben ik al een aantal maanden op een hartslag van tussen de 145 en 160 aan het trainen.
Waar ik nu sinds kort tegenaan loop (niet letterlijk :roll: ), is dat ik mijn hartslag de eerste 4 km niet meer boven de 150 krijg. Op zich lekker, maar niet als ik op 160 wil trainen. Dat je 1km moet warmlopen lijkt me normaal. 4km lijkt me wat veel. Vanaf km 1 tot km 4 voer ik het tempo ook op tot halve sprint, maar er gebeurt niets.

Vanaf km 4 (ongeveer) schiet mijn hartslag direct omhoog naar +/-180, wat dan wel past bij de snelheid die ik loop. Daarna kan ik alleen nog met een sukkeldrafje verder om hem rond die 160 te houden.
Het kan natuurlijk ook heel simpel aan mijn Garmin liggen, maar verder werkt die prima.

Donderdag ga ik de uitgebreide sporttest doen, maar ik dacht misschien hebben meer mensen deze ervaring.
Zo ja, ik hoor het graag!

Ciao,
Ivar
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslag blijft lang (te) laag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ivar,

Het kan natuurlijk zijn dat je meter het niet goed doet:
http://runningrob.nl/help-mijn-hartslag ... ogte-laag/

Ik ben even benieuwd wat je omslagpunt is, wordt (na donderdag), dan kunnen we misschien wat meer zinnigs zeggen.

Blijde groet,
Rob
IvarS

Bericht door IvarS »

Hi Rob,

Het kan allemaal zo simpel zijn. Het ligt inderdaad aan mijn Garmin horloge. Tijdens de test liep mijn hartslag keurig op.
Voortaan trainen met een borstband. Dat werkt wel prima.

Goed weekend.

Gr. Ivar
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Prima!

Succes!

Rob
Pgeerts81

Bericht door Pgeerts81 »

Hoi Ivar,

Ik had gisteren hetzelfde probleem. Loop met een Garmin Forerunner 235.
Wat ga je doen? een hartslagband kopen die bij de horloge hoort?

Hoor graag je ervaring.

Groeten,
Paul
Peter1959

Bericht door Peter1959 »

Ik loop ook met een Garmin. Mijn ervaring is dat de polsmeting (nog) niet nauwkeurig is. Na een bortsband te hebben aangeschaft is dit 'probleem' opgelost.
PS mijn Garmin is ter ondersteuning. Na verloop van tijd leer je lopen 'op gevoel' en raadpleeg je je gegevens steeds minder. Als je je druk gaat maken over de cijfertjes tijdens het lopen klopt je hartslag ook niet meer 😉
IvarS

Bericht door IvarS »

Zie nu pas de andere reacties :shock: :D

>> voortaan lopen met borstband! Dan weet je zeker dat je hartslag klopt. Die polsmeters heb je eigenlijk niets aan als je gericht wilt trainen.
Inmiddels 3 horloges verder en geen een werkt goed tijdens het rennen.
Plaats reactie