Lopen op nuchtere maag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
joeyvandermeijde

Lopen op nuchtere maag

Bericht door joeyvandermeijde »

Ik las zojuist jullie mail over het lopen op de nuchtere maag.
Toevallig is dat iets waar ik jullie je mening over wilde vragen. Zelf dacht ik het nog te vroeg te vinden maar aangezien ik nu een mail ontving is het een mooi moment om de vraag erin te gooien.

Zelf loop ik altijd mijn weekendloop ( lage marathon hartslag) altijd op een nuchtere maag.
Ik voel me daar goed bij en het helpt ook in de strijd tegen de kilo's.
Echter riep dit wel de volgende vraag op:

doet het nuchter lopen iets met je hartslag/tempo?
Nu loop ik dus ieder weekend nuchter en creeër ik een bepaald tempo op een bepaalde hartslag waar ik dus ook mee moet starten met de marathon.
Nu is het bij de marathon natuurlijk niet het meest slimme om nuchter te starten.
Maar kan het zijn dat als ik dan eet van te voren mijn tempo opeens een stuk hoger is dan de trainingen daarvoor? Of heeft dat niet zoveel invloed?

Een andere vraag die ik daarbij heb:
ik heb voor mezelf een bepaald dieet/levenspatroon ontwikkeld waarbij ik op de dag alleen mag eten tussen 12.00 uur en 20.00 uur 's avonds.
Hier hou ik me ongeveer 5 van de 7 dagen aan vast in de week.
Dit doe ik om mijn vetverbranding langer op gang te houden.
Wat zouden jullie adviseren in de week voor de marathon? Dit gewoon blijven doen tot de marathondag of moet ik dat die week al gaan afbouwen zodat ik die week niet teveel vetreserves verbrand?
Jack1970

Re: Lopen op nuchtere maag

Bericht door Jack1970 »

Hoi Joey,

Ik heb hier zelf geen antwoord op, maar merkte gisteren tijdens het lopen van 12km lage hartslag op nuchtere maag dat ik mijn hartslag heel erg moeilijk laag kon houden.
3 hartslagen hoger en 4 minuten langzamer dan donderdagavond, toen ik voldoende (gezond) had gegeten gedurende de dag.

@runningrob: Graag voeg ik een vraag van mezelf toe door bij deze te vragen of het voor mij 6 weken voor de marathon wel verstandig is om te beginnen met experimenteren om op lege maag te lopen op deze afstanden.

Groet,
Jack
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

joeyvandermeijde schreef: 21 feb 2019, 11:08 doet het nuchter lopen iets met je hartslag/tempo?
Mijn eigen ervaring is dat je wat langzamer loop op een nuchter maag (of hoger in hartslag als je hetzelfde tempo aanhoudt). Het verschil is echter niet heel groot en de theorie is dus wel dat des te vaker je dit oefent, des te beter het gaat.
joeyvandermeijde schreef: 21 feb 2019, 11:08 Maar kan het zijn dat als ik dan eet van te voren mijn tempo opeens een stuk hoger is dan de trainingen daarvoor?
Ik zou zeggen: probeer het eens een keer uit! ;) Zoals ik al zei: des te vaker je nuchter traint, des te beter je lijf eraan went. Als je dus al elke week zo traint verwacht ik geen grote verschillen.
joeyvandermeijde schreef: 21 feb 2019, 11:08 Wat zouden jullie adviseren in de week voor de marathon?
Verander niet teveel in de week voor de marathon. Het werk is gedaan en rust is belangrijker. Wel is het belangrijk goed te drinken zodat je goed gehydrateerd aan de marathon begint. Ook een goed ontbijt ruim voor de start (min 2 uur) is aan te raden.

Jack1970 schreef: 24 feb 2019, 11:02 of het voor mij 6 weken voor de marathon wel verstandig is om te beginnen met experimenteren om op lege maag te lopen op deze afstanden.
Ik heb hier niet zoveel moeite mee, je merkt snel genoeg wat het met je doet en mocht het tegenvallen dan is er nog tijd genoeg om weer even je oude patroon op te pakken. Maar ik denk dat je weinig problemen zult ondervinden.

Blijde groet,
Rob
Jack1970

Bericht door Jack1970 »

Super, dank voor je antwoord.
Plaats reactie