Hier in de koffiehoek kwam ik het volgende in een antwoord tegen, wat bij mij toch ook een vraag oproept:
Je kunt even kijken naar je eerste 10km voluit. Maar wat je ook even kunt controleren is je tempo op lage halve marathonhartslag, die zou overeen moeten komen met je halve marathontempo (5:40 min/km). Als je veel langzamer loopt dan is misschien je omslagpunt toch wat hoger.
Misschien kan je ook even kijken in mijn strava gegevens?
Op de 7 heuvelenloop had ik 15km, 1.36.19 met een gemiddelde hartslag van 169, en een max van 182
Op mijn 10k voluit had ik 59.27, met een gemiddelde hartslag van 173 en een max van 182.
Heb mijn omslagpunt nu ingesteld op 179.
Wat ik nu begrijp, is dat wat ik nu qua tijd op lage halve marathonhartslag loop, dat dat ook ongeveer mijn snelheid zou zijn van de halve?
Die is nu tempo 7:04/km. Dat lijkt me wat langzaam.
Dit was in een training van 6km met hartslag 146-154. Zit snel hoog, waardoor ik langzamer moet gaan lopen. Trainingen voelen niet zwaar, meer als een rustige loop, ipv dat ik gas geef. Als ik naar mijn trainingen kijk, zie ik dat het heel langzaam iets sneller wordt.
Zit nu op een kwart van het schema. Dus als die tijd nog steeds iets sneller gaat worden, vind ik het geen probleem. Zou het mooi vinden als ik de halve op ongeveer 6:50/km kan lopen. Liever niet met een tempo zoals vandaag in mijn training 7:04. Dan kom ik ook wel heel akelig dichtbij de tijdslimit van 2,5 uur.
Kwestie van gewoon zo doorgaan, en geduld hebben, snelheid wordt steeds een ietsiepietsie sneller???
OF moet ik het omslagpunt toch een beetje bijstellen (en mag ik iets harder
Hoor het graag, maar eerst van de kerstdagen genieten. Een eventuele aanpassing, kan ook daarna
Groetjes,
Margreet Ebens