van halve naar hele marathon | zones en omslagpunt?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Koendoetsport

van halve naar hele marathon | zones en omslagpunt?

Bericht door Koendoetsport »

Dag Rob

Ik trainde met het schema voor de (geannuleerde) halve marathon Damme-Brugge-Damme. Tijdens deze periode had ik enkele vragen ivm omslagpunt. Aanvankelijk gemeten in Haarlem met Peter VB en vastgesteld op 176. Omwille van het aanhoudende intensieve gevoel adviseerde je toen om er 10 slagen van af te doen. Dus laatste weken schema aangepast naar omslagpunt 166.
Het event ging niet door, toch de moed gevat en de halve marathon alleen gelopen: 21,11K @ 4'23/Km à 148 hsm. Het gevoel was ontspannen. Ik had best wat harder gekund maar over zo'n afstand blijf ik het moeilijk in te schatten vinden hoe hard ik mag gaan.
Volgens de tabel uit de marathonrevolutie mocht ik aan gem 166 hsm lopen...

Na een weekje met minder trainingen past ik het schema aan naar een nieuw event, marathon Antwerpen (12/09).
Nog ruim tijd dus en hopelijk kan die doorgaan!
Eerste training eens uitgeprobeerd. (uitgaand van omslagpunt 166) Dat viel tegen. Moeilijk om zo laag in de zones te lopen... pasfrequentie gaat erg omlaag, ritme is zoek, en snelheid is helemaal weg. Voelde niet goed aan. Gisteren dan toch maar eens schema losgelaten en op gevoel gelopen. Dat gaf een ander beeld: 12,07km à 4'34/km, gem. hsm 155. Deze training voelde intensief maar niet omdat ik buiten adem was of erg vermoeid, eerder door de temperatuur en tijdsduur.

Nu dus wat in de war ivm omslagpunt voor het instellen van het marathonschema... Ik ben benieuwd naar jouw kijk hierop! Wat zou je adviseren?

Alvast hartelijk dank!

Koen
RunningRob - Sportrusten

Re: van halve naar hele marathon | zones en omslagpunt?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Koen,

Het halve marathonschema wordt als best intensief ervaren in vergelijking met het marathonschema, dus op zich zijn jouw ervaringen niet zo verwonderlijk. Je tempo op de hele marathon zou, als ik kijk naar je 10km tijd, ongeveer 4:42 min/km moeten zijn. Op gevoel loop je wat sneller, maar niet veel.

Aan de andere kant heb je tijdens de training langzamer gelopen dan tijdens je halve marathon, maar tegelijkertijd ook hoger in hartslag. Om te voorkomen dat we je omslagpunt weer omzetten naar aanleiding van één training zou ik willen voorstellen dat je nog een paar pogingen waagt om te kijken wat je tempo nu is als je daadwerkelijk op marathonhartslag loopt, of wat je hartslag nu is als je op marathontempo loopt. En dat we dan nog even verder kijken.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie