omslagpunt

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Cora Gesell

omslagpunt

Bericht door Cora Gesell »

Wellicht dat het al eerder is gevraagd, maar ik kon het zo snel niet terugvinden, dus vandaar hier mijn vraag. Ik ben in december begonnen bij Sportrusten en gestart met het D2 programma. Hiervoor heb ik mijn omslagpunt berekend door 3 km voluit te gaan. Mijn omslagpunt was toen 164. In februari heb ik nogmaals mijn omslagpunt berekend door weer 3 km voluit te gaan. Toen kwam ik op 178. Omdat ik volgende maand het halve marathon schema wil gaan volgen, heb ik vandaag weer de 3 km voluit gedaan. En ik kom nu op een omslagpunt van 186. Ik vraag me af of dit goed is dat mijn omslagpunt steeds hoger wordt. Overigens is mijn gemiddelde snelheid (van de laatste kilometer van de test) wel van 6,8 (december 20220) naar 11,1 km/uur (nu) gegaan :D
RunningRob - Sportrusten

Re: omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Cora,

Normaal gesproken verandert je omslagpunt niet veel. Hij wordt iedere 1 à 2 jaar ongeveer 1 slag lager. Maar voor lopers die nog in de beginfase van kun loopcarrière zitten is het omslagpunt lastig te bepalen, omdat er voluit gelopen moet worden. Dat is zo te zien bij jou ook het geval gezien de enorme progressie die je gemaakt hebt. Dus je kunt vooralsnog uitgaan van je "nieuwe" omslagpunt.

Tijdens het schema voor de halve doe je een paar keer een 10km voluit, dat is een mooie check of je omslagpunt goed bepaald is.
Mocht het schema je heel zwaar vallen, trek dan ook even aan de bel, dan kijk ik even mee.

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie