Omslagpunt te hoog?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
MaritK

Omslagpunt te hoog?

Bericht door MaritK »

Hoi,

Ik ben met het 100 dagen programma bezig voor de halve marathon. Vooraf heb ik mijn omslagpunt bepaald met de methode van Stans vd Poel, daarmee kwam ik op een omslagpunt van 178. De trainingen worden voor mijn gevoel steeds zwaarder, het wordt moeilijker om op de hoge hartslag te komen.
De eerste keer 10 km voluit, liep ik in iets minder dan 50 minuten met een gemiddelde hartslag van 174 (PR, met begeleiding en wat zenuwachtig).
Afgelopen zaterdag de 2e keer 10 km voluit, 49 minuten gemiddelde hartslag 170 (alleen, geen zenuwen).
Moet ik mijn omslagpunt bijstellen of veel harder werken?

Groeten Marit
WouterP

Re: Omslagpunt te hoog?

Bericht door WouterP »

Hoi Marit,

Wat een herkenbare situatie. Ik heb precies hetzelfde.

Na de 2 keer de 10 km voluit te hebben gelopen heb ik mijn omslagpunt aangepast naar de gemiddelde hartslag van de laatste 10 km. Grofweg 10 slagen en 5 slagen naar beneden. Nu kan ik gemakkelijker in de zones komen maar t voelt voor mijn lijf toch wel als (te) hard trainen om de gehele training in de zones te lopen.

Groeten,
Wouter
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marit,

Goed dat je even aan de bel trekt:

Ik heb even je trainingen bekeken. Als ik kijk naar je snelste 10km tijd dan verwachten we dat je de marathon loopt in 4.16 uur, dat is 6:04 min/km. Jij doet al je trainingen veel sneller dus je traint inderdaad op een te hoge hartslag. Kun je eens 170 als omslagpunt invullen en kijken hoe het dan gaat?
Je zou je trainingen op lage marathonhartslag (dus de laagste zone in je schema) op ongeveer 6:04 moeten lopen.

Laat je weten hoe het gaat?

Blijde groet,
Rob
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Wouter,

Aangezien je aangaf dat je met hetzelfde probleem zit heb ik jouw trainingen ook er nog even erbij gepakt.
Ik zie dat je de zones hebt aangepast. Desondanks denk ik inderdaad dat je nog steeds op een te hoge hartslag traint.
Jij zou ongeveer 5:45 min/km moeten lopen als je traint op lage marathonhartslag, en ik zie dat nog steeds sneller gaat terwijl je hartslag ook nog eens lager is dan het schema aangeeft. Als ik dit zo een beetje inschat denk ik dat je nog wel 10 slagen omlaag kan.

Hoe vind je zelf dat het gaat?

Blijde groet,
Rob
WouterP

Bericht door WouterP »

RunningRob - Sportrusten schreef: 21 aug 2021, 22:19 Wouter,

Aangezien je aangaf dat je met hetzelfde probleem zit heb ik jouw trainingen ook er nog even erbij gepakt.
Ik zie dat je de zones hebt aangepast. Desondanks denk ik inderdaad dat je nog steeds op een te hoge hartslag traint.
Jij zou ongeveer 5:45 min/km moeten lopen als je traint op lage marathonhartslag, en ik zie dat nog steeds sneller gaat terwijl je hartslag ook nog eens lager is dan het schema aangeeft. Als ik dit zo een beetje inschat denk ik dat je nog wel 10 slagen omlaag kan.

Hoe vind je zelf dat het gaat?

Blijde groet,
Rob
Hi Rob,

Bedankt voor je reactie. Ik heb mijn omslagpunt 10 slagen naar beneden bij gesteld. Het lopen voelt goed maar er zat niet echt verschil tussen de trainingen, behalve bij vogels kijken was het intensief. Ik ga het 2 weken zo proberen.

Qua tempo wil ik tijdens de halve gemiddeld 5:30 min/km lopen.

Groeten,
Wouter

Ps. Volgens mij lees ik dat Marit ook voor de halve marathon
MaritK

Bericht door MaritK »

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties! (Ik zie ze net pas)
Voor mij inderdaad ook een halve marathon. Ik ga m’n omslagpunt aanpassen en een rondje lopen 😁.

Fijne dag!
Marit
Plaats reactie