Kan omslagpunt veel verschillen in enkele jaren?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Mireille Olthuis

Kan omslagpunt veel verschillen in enkele jaren?

Bericht door Mireille Olthuis »

Hi, ik wil gaan starten met 100 dagen programma voor de hm.
Ik vraag me af of je omslagpunt veel kan verschillen in enkele jaren. 3 jaar geleden heb ik sportmedisch test gedaan waarbij mijn omslagpunt is gemeten op 184 met een max hs van 198. Hier had ik al mijn twijfels bij aangezien ik in trainingen/wedstrijd ook al vaker boven de 200 zat tot max 205. Er werd hierover gezegd dat dit waarschijnlijk onnauwkeurige schommelingen zijn van horloge.

Enkele maanden later liep ik een PR op 10 km met een gemiddelde hs van 198.
In 2019 liep ik tweemaal een hm voluit met gemiddelde hs van 192 en een 30 km met een gemiddelde van 191.
Dan ligt mijn omslagpunt toch hoger dan de 184 als ik bij de langere afstanden een zoveel hoger gemiddelde heb?

Recent een 10 km gelopen maar was na weinig trainen en niet helemaal voluit (alhoewel ik de laatste km er wel echt uit heb moeten persen), kwam toen op gemiddelde van 187. Het tempo wat ik nu loop komt overigens helaas niet in de buurt van mijn tempo dat ik 1,5 jaar geleden had tijdens PR.

Helaas heb ik door corona en omstandigheden afgelopen 7 maanden weinig getraind, heeft dit invloed op omslagpunt tov eerdere jaren?
Moet ik toch opnieuw meting doen?

Bedankt alvast, ik heb heel veel zin om weer gericht te gaan trainen :D
RunningRob - Sportrusten

Re: Kan omslagpunt veel verschillen in enkele jaren?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Mireille,

Je omslagpunt verandert maar langzaam: hij wordt ongeveer 1 slag per 1 à 2 jaar lager. Dus hij daalt heel langzaam naarmate je ouder wordt.
Je conditie speelt hierbij geen rol, al maak ik hier wel een kanttekening bij want als je conditie zo slecht is dat je de test niet goed kan doen, dan zal het omslagpunt dat eruit komt ook niet echt betrouwbaar zijn.

Verder is het zo dat je best wel goed kan aanvoelen dat je op je omslagpunt zit: als je een grens overgaat waarbij je zwaar begint te hijgen dan zul je rond je omslagpunt bezig zijn.

Verder is het wel belangrijk in de gaten te houden dat je hartslagmeter goed meet, als je hartslag "onwaarschijnlijk" is, dus bijvoorbeeld heel hoog terwijl je aan het inlopen bent, dan is waarschijnlijk de meting fout. Aangezien je metingen redelijk logisch zijn ten opzichte van elkaar denk ik niet dat dit bij jou het geval is.

Als ik je bericht zo lees dan verwacht ik dat je omslagpunt zo rond de 195-198 zal liggen. Dus als je nu eens je omslagpunt op 195 instelt en kijkt hoe de trainingen gaan?
Bij de trainingen in de laagste zone in je schema (lage halve marathonhartslag) dien je ook ongeveer halve marathontempo te lopen. Dat is een goede check om te zien of je op de juiste hartslag traint.

Blijde groet,
Rob
Mireille Olthuis

Bericht door Mireille Olthuis »

Top, dank je wel voor je reactie!

Nog een laatste vraagje, ik moet mijn pr tijd invullen op de 10 km om het schema aan te maken. Moet ik daar de 57 minuten invullen van zo'n ruim 2,5 jaar geleden of meer wat ik nu m'n snelste 10 km zou zijn? (aangezien ik nu niet meer het tempo loop van toen :roll: )
stigmos

Bericht door stigmos »

Hoi, op basis van die snelle 10 km kun je je eindtijd berekenen. Ik ben ook 3 minuten langzamer dan 1,5 jaar geleden maar je zult zien dat je, zodra je met je schema aan de slag gaat, je gauw progessie maakt. Dus voor nu zou ik je recente tijd neerzetten, die kun je altijd nog veranderen naarmate je die tijd verbeterd.

Suc6 Saskia
Hartelijke groet, Saskia

You'll Never RUN Alone
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Klopt, het is de bedoeling dat je een realistische tijd invult die je nu, onder de juiste omstandigheden zou kunnen lopen. En je kunt gedurende het programma de tijd nog aanpassen, dan worden de nog niet gelopen trainingen daarop aangepast.

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie