Ademhalingsoefeningen lukken niet goed

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Maartje Claessens

Ademhalingsoefeningen lukken niet goed

Bericht door Maartje Claessens »

Hallo,

Deze week kreeg ik van Sportrusten een mail ihkv het 100 dagen programma dat ik nu in ieder geval 2 dingen moest kunnen:
trainen op marathon hartslag en de ademhalingsoefeningen. Het eerste gaat goed, ik vind de trainingen ook heel leuk om te doen.
Alleen de ademhalingsoefeningen lijken bij mij niet te werken, daarom ben ik er ook al snel mee gestopt. Welke van de 2 ik ook doe, mijn hartslag gaat eerder omhoog ipv omlaag en ik wordt er ook niet heel ontspannen van.
Nu is mijn rusthartslag ook best laag (bv nu ik dit schrijf 55), dus ik vraag me af of ik het moet blijven proberen?
Ik heb ook het filmpje van Koen al gekeken, en volgens mij adem ik niet te lang uit oid maar toch merk ik dat ik tijdens het doen van de oefening licht in mijn hoofd wordt.

Heeft iemand nog een gouden tip, of kan ik het schema ook doen zonder? (nu doe ik het ook zonder, maar voelt het alsof ik het wel moet doen).

Bedankt vast!
Maartje
RunningRob - Sportrusten

Re: Ademhalingsoefeningen lukken niet goed

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Maartje,

Waarschijnlijk doe je te goed je best op de ademhalingsoefeningen. En daardoor gaat het juist niet goed. Maar maak het niet te ingewikkeld, de ademhalingsoefeningen zijn een methode om rust in je lijf te krijgen, en om na het hardlopen je hartslag weer omlaag te krijgen. Als dit bij jou al als vanzelf gaat, is het ook prima.

Ik moet zeggen dat ik zelf ook alleen ademhalingsoefeningen doe als ik daar behoefte aan heb. Dus het is onrustig in mijn hoofd of ik merk dat ik een beginnende hoofdpijn heb. En dan doen ze mij veel goed.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie