Monschau-halve marathon

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Rolf Broring

Monschau-halve marathon

Bericht door Rolf Broring »

Hallo,
Mijn halve marathonschema is begin augustus afgerond. Ik heb ingeschreven om in estafette de helft van de Monschau-marathon te lopen. We gaan met meerdere mensen van mijn loopgroep, dus dat wordt gezellig.
Ik krijg echter allerlei waarschuwingen over de hoogte van de heuvels daar en de zwaarte van de wedstrijd daardoor.
Kan ik daar trainingen voor doen om mij daar op voor te bereiden en welke trainingen uit het schema kan ik daarvoor het beste gebruiken?
Vanuit Brabant kan ik eventueel in Groesbeek of Limburg gaan lopen als dat helpt.
Alvast dank, groet Rolf.
RunningRob - Sportrusten

Re: Monschau-halve marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rolf,

De belangrijkste tip die ik je kan geven is om je hartslag in de gaten te houden. Als je een halve marathon loopt, let er dan op dat je niet te hard naar boven gaat, dus laat je tempo zakken als je hartslag teveel boven je halve marathonhartslag komt.

Als je naar beneden gaat is het net andersom: loop niet te rustig naar beneden. Ik merk het ook vaak in bijvoorbeeld Egmond of tijdens de Zevenheuvelenloop dat als het parkoers naar beneden gaat ik iedereen weer inhaal die mij voorbijkwam op de weg naar boven. Dit vergt wel enige oefening. Ook hier is je hartslag leidend.

De tweede tip is: houd je stapfrequentie hoog. Dus loop geen grote langzame stappen naar boven maar doe dat met kleine snelle stapjes. Probeer dus je stapfrequentie hoog te houden en regel je tempo door je stappen groter en kleiner te maken.

En het is uiteraard een goed plan om dit even te testen in Groesbeek of de heuvels in Limburg.

Blijde groet,
Rob
Rolf Broring

Re: Monschau-halve marathon

Bericht door Rolf Broring »

Super, bedankt voor het advies
Plaats reactie