rustharslag

Plaats reactie
Chrisvp

rustharslag

Bericht door Chrisvp »

Jullie spreken over het meten van je hartslagfrequentie. De variabiliteit zou informatief zijn. Hoe groter de verschillen tussen de laagst gemeten waarde en de hoogst gemeten waarde hoe beter. Maar: als ik het meet via mijn eigen polstelling, vind ik geen verschillen. Wel gewoon 38 of 40 of 42. Hoe hoger, hoe meer vermoeid ik ben of druk de avond ervóór. Dat weet ik wel. De polstelling is een groffe maat, m.i. ongeschikt voor dit doel.
Hartslagmeter: Hoeveel tijd moet er tussen de metingen zitten om een verschil tussen de vorige en volgende mee te laten tellen? Deze laat meerdere verschillende getallen zien in een korte tijd, bijv. binnen 10 seconden: 38, 42, 44, 36, 40. Hoe lang bijhouden, wat telt hier als maat? 36 en 44 als er na 1 minuut geen grotere verschillen worden gemeten?
RunningRob - Sportrusten

Re: rustharslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Chris,

Voor het bepalen of je uitgerust bent is je rusthartslag van belang. Dit is alleen vergelijkbaar als je dit iedere keer op hetzelfde tijdstip en onder dezelfde omstandigheden meet. Het handigst is dit 's ochtends voor je opstaat. Maar iedere avond kan ook als je dan ook iedere keer maar 's avonds doet. Is de hartslag hoger dan normaal (plm 5 slagen) dan is er iets aan de hand.

De hartslag variabiliteit zegt iets over je conditie. Echter dit is met de hand niet te meten. Je moet de tijd dan meten tussen twee hartslagen in en dan de variatie hierin monitoren. Ik weet dat Polar dit gebruikt dit om je VO2max te schatten tijdens de Fitness test functie. Maar dit lukt dan ook alleen met een band om je borst. Een hartslagmeter die via de pols meet is al te onnauwkeurig hiervoor.

Voor het bepalen van je herstel gebruiken we dus de rusthartslag.

Meer info over je herstel:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... -training/

Geeft dit een antwoord op je vraag?

Met blijde groet,

Rob
Chrisvp

Bericht door Chrisvp »

Dank je wel voor je info. Dus die variabiliteit meten is alleen mogelijk met of dankzij een POLAR. Dat staat volgens mij niet in jullie marathonrevolutie boekje, wel dat je dit kan meten en noteren. Dus dit moet je wijzigen anders worden de lezers op het verkeerde been gezet. Maar misschien is dat in een nieuwe druk al veranderd.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Chris,

Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest: om te bepalen of je uitgerust bent en niet ziek, is je rusthartslag van belang. Door deze bijvoorbeeld iedere ochtend te meten weet je wat deze normaal is voor jou. Als deze meer dan 5 slagen hoger is dan normaal dan ben je of niet goed uitgerust of je hebt een al dan niet verborgen ziekte onder de leden.
Dan is het verstandig een dagje niet te trainen.

De rusthartslag zou je dus gewoon met de hand kunnen meten door een minuut lang je polshartslag te tellen. Dan is dat je rusthartslag.
Als je dit doet met een hartslagmeter dan kijk je gewoon naar de laagste waarde. In je voorbeeld dus 36. Je kijkt dus een aantal minuten naar je hartslagmeter en als 36 de laagste waarde is, onthoud je die als je rusthartslag.

Het is dus wel van belang dat je iedere dag op dezelfde manier je rusthartslag meet, en op hetzelfde tijdstip. Alleen dan zijn de waarden vergelijkbaar.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie