Met veel interesse heb ik de verschillende boeken gelezen (1) en heb een vraag, zoals velen, ivm de bepaling van je omslagpunt en de marathon hartslag.
Volgens een "professionele meting" (looptest op,de piste) had een omslagpunt van 153.
Als ik de test uit het boek toepas, kom ik op ongeveer hetzelfde.
Gevolg: Volgens het 14km schema zou mijn marathontijd en -hartslag het volgende zijn: 4h16 en 123 op basis van een omslag van 153 en beste tijd op 10km van 52min (toegegeven dit is mijn beste tijd zonder evenwel tot het uiterste te gaan...).
In april liep ik mijn allereerste marathon in Rotterdam. Tijd: 4h20 aan een gemiddelde hartslag van 140 (geen pieken, een stijgende lijn) met een hoogste hartslag van 152 de laatste kilometer... Ik heb geen verzuring gehad, geen man met de hamer gezien en had het gevoel nog ietsje reserve te hebben - ik ben ook 51jaar en wil ook niet doodvallen bij mijn hobby
Voor mijn vorige "traditionele" lsd loopjes had ik een gemiddelde hartslag van 136 bij een tempo van 6'20/km.
Maar ik zou de marathon, volgens het 14km schema, aan een hartslag van 123 moeten lopen, als ik dat zou doen dan ivoelt dit eerder als een recuploopje en loop ik maar aan 7min/km ipv 6min/km...
Andere besttijden halve marathon 1h52
Vraag:
Hoe train ik nu best, welk tempo/hartslag? Wat is het omslagpunt? Of heb ik mij 'geforceerd tijdens mijn eerste marathon en risico gelopen? (Ik ben 1m87 en weeg 94kg en neem bloeddrukverminderende medicijnen, doch in afbouw).
PS (1): enige vorm van kritiek ivm de verschillende boeken: nogal overlap tussen de gratis pdf ivm sportrusten, en de (e-)boeken die ik kocht ("ik, hardloper" en "de marathonrevolutie).
Daarenboven las ik op dit forum dat er een nieuwe druk is waarin de halve marathon gegevens werden opgenomen. De ebook versie bevat deze evenwel niet (gisteren gedownload op iTunes).