In de war door verschillende hartslagwaarden

Plaats reactie
gwenkapitein86303900

In de war door verschillende hartslagwaarden

Bericht door gwenkapitein86303900 »

In augustus is het dan eindelijk zover: dan begint mijn 100-dagen schema voor de marathon van Valencia (mijn eerste keer). Ik kijk er naar uit, maar vind het ook wel erg spannend.

Net als de meesten hier dus aan het rekenen geslagen voor mijn omslagpunt en hartslagwaarden. Bij een SMA een inspanningstest laten doen en nu zit ik met wat vragen.

De test was op de fiets, dus de arts gaf zelf al aan dat er voor hardlopen dan wat andere waarden uit zouden komen. Ik kwam nu op een max hartslag van 167, met omslagpunt 151. Omdat ik in wedstrijden meestal een max heb van rond de 187, raadde ze me aan om die 20 slagen verschil ook te gebruiken om de andere waarden om te rekenen, dus omslagpunt van 171 en de zones ook aanpassen. Volgens de tabel in 'De marathonrevolutie' kom ik dan uit op een marathonhartslag van 144 (10k in 49).
Als ik echter kijk naar het berekenen van je omslagpunt met de veldtest, zou ik op behoorlijk andere waarden uitkomen. Ga ik dan uit van een max hartslag van 187 (ok, een 10k wedstrijd is geen echte veldtest..), en een max tempo van 12/13 of 14/15 km per uur, dan is het omslagpunt 184/185 en de marathonhartslag 157/158.
Ben ik nu hele verkeerde dingen aan het vergelijken? Kan iemand me uitleggen wat ik het beste kan aanhouden?

Dan verbaasde ik me ook over de VO2max, die was bij mij gemeten op 48.3 ml/min/kg, wat voor mij (vrouw, 33jaar) uitstekend zou zijn. Ok, nu weet ik niet precies wat de referentiegroep is, maar als ik kijk in de tabel, lijkt het toch niet zo hoog te zijn, gezien de 10km-tijd van 53:32 die er bij staat (zelf loop ik m in ongeveer 48/49 min). Het is geen kwestie van afvallen in mijn geval; ik zit al op een gezond (laag) gewicht.

Heel verhaal zie ik.. Hopelijk kan iemand me helpen, want omdat het mijn eerste keer wordt, vind ik een beetje goede houvast wel fijn :roll:
Laatst gewijzigd door gwenkapitein86303900 op 31 jul 2016, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
RunningRob - Sportrusten

Re: In de war door erschillende hartslagwaarden

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Gwen,

Je noemt een heleboel hartslagen, maar wat is je gemiddelde hartslag geweest op de 10km wedstrijd? Dat is ook een goede richtwaarde voor je omslagpunt (mits je deze echt voluit hebt gelopen). Let op: Ik vraag je gemiddelde, niet je maximale.

VO2 max bepaald op een fiets bij het SMA is een goede waarde voor het fietsen, als je geen fietser bent kan het best zijn dat deze hoger uit zou vallen op het moment dat je dezelfde test zou doen op een loopband, omdat je beter getraind bent in het lopen dan in het fietsen. Ik denk dat daar het verschil door verklaard kan worden.

Meer over het bepalen van je omslagpunt:
https://www.sportrusten.nl/hoe-bepaal-j ... mslagpunt/

met blijde groet,

Rob
gwenkapitein86303900

Re: In de war door verschillende hartslagwaarden

Bericht door gwenkapitein86303900 »

Dank voor je reactie Rob!

Ik heb het even opgezocht en tijdens een 10k wedstrijd is mijn gemiddelde hartslag ong 167/168. Ik probeer er wel altijd het maximale uit te halen, maar merk na de finish meestal dat ik nog wel wat over had, al denk ik daar tijdens de race vaak anders over ;-).

Hartelijke groeten,
Gwen
RunningRob - Sportrusten

Re: In de war door verschillende hartslagwaarden

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Gwen,

Dan denk ik dat je omslagpunt van 171 wel aardig in de goede richting zit, die zou ik dan ook aanhouden.

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie