Net als de meesten hier dus aan het rekenen geslagen voor mijn omslagpunt en hartslagwaarden. Bij een SMA een inspanningstest laten doen en nu zit ik met wat vragen.
De test was op de fiets, dus de arts gaf zelf al aan dat er voor hardlopen dan wat andere waarden uit zouden komen. Ik kwam nu op een max hartslag van 167, met omslagpunt 151. Omdat ik in wedstrijden meestal een max heb van rond de 187, raadde ze me aan om die 20 slagen verschil ook te gebruiken om de andere waarden om te rekenen, dus omslagpunt van 171 en de zones ook aanpassen. Volgens de tabel in 'De marathonrevolutie' kom ik dan uit op een marathonhartslag van 144 (10k in 49).
Als ik echter kijk naar het berekenen van je omslagpunt met de veldtest, zou ik op behoorlijk andere waarden uitkomen. Ga ik dan uit van een max hartslag van 187 (ok, een 10k wedstrijd is geen echte veldtest..), en een max tempo van 12/13 of 14/15 km per uur, dan is het omslagpunt 184/185 en de marathonhartslag 157/158.
Ben ik nu hele verkeerde dingen aan het vergelijken? Kan iemand me uitleggen wat ik het beste kan aanhouden?
Dan verbaasde ik me ook over de VO2max, die was bij mij gemeten op 48.3 ml/min/kg, wat voor mij (vrouw, 33jaar) uitstekend zou zijn. Ok, nu weet ik niet precies wat de referentiegroep is, maar als ik kijk in de tabel, lijkt het toch niet zo hoog te zijn, gezien de 10km-tijd van 53:32 die er bij staat (zelf loop ik m in ongeveer 48/49 min). Het is geen kwestie van afvallen in mijn geval; ik zit al op een gezond (laag) gewicht.
Heel verhaal zie ik.. Hopelijk kan iemand me helpen, want omdat het mijn eerste keer wordt, vind ik een beetje goede houvast wel fijn